Panelsamtal om det nya standardverket Natur & Kulturs litteraturhistoria

Se samtalet mellan fyra professorer i litteraturvetenskap: Bokens huvudredaktörer Carin Franzén, vid Institutionen för kultur och estetik, och Håkan Möller, Göteborgs universitet, och medskribenterna Åsa Arping och Jesper Olsson, Göteborgs universitet respektive Linköpings universitet.

Omslag. Natur & Kulturs litteraturhistoria. Formgivning: Annika Lyth.

Bokprojektet började med en fråga från förlaget för sju år sedan. I panelsamtalet, den 18 maj 2021, diskuteras det nya verket, som presenter världens litteraturhistoria från de första skriftsystemen till vår tids medieutveckling.

Det är ett omöjligt företag egentligen ... Men samtidigt är jag lite svag för omöjliga projekt!

säger litteraturprofessor Carin Franzén

Det roligaste med projektet har varit det kollektiva arbetet, säger Franzén i samtalet.

Panelsamtalet modereras av förläggaren Anders Bergman. Här kan du se samtalet i sin helhet (samtalet börjar efter 1:53 minuter):

Panelsamtal om Natur & Kulturs litteraturhistoria

Läs mer om Natur & Kulturs litteraturhistoria