Peter Gillgren föreläser om Vitterhetsakademiens historia

Peter Gillgren, professor i konstvetenskap, håller en öppen föreläsning om Vitterhetsakademien i det akademiska landskapet den 30 september på Konstakademien.

Föredraget ingår i föreläsningsserien Tio kungliga akademier i tid och rum som genomförs med anledning av Jubileumsåret 2023, Kung Carl XVI Gustaf 50 år på tronen.

Tid: lördagen den 30 september kl. 13–14
Plats: Konstakademien, Fredsgatan 12 (entré med hiss finns på Jakobsgatan 27C)

Fri entré

Peter Gillgren är preses i Kungl. Vitterhetsakademien. I detta föredrag berättar han om Vitterhetsakademien i det akademiska landskapet, från de litterära pristävlingarna på 1700-talet till 2000-talets satsningar på bland annat trädgårds- och fotohistoria, klimat- och medeltidsforskning samt symposier, stipendier och – än idag – prisutdelningar.

Läs mer om föreläsningsserien på Konstakademiens hemsida

Om Peter Gillgren

Peter Gillgren
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Peter Gillgren är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar om renässansens och barockens konst samt om konstvetenskaplig teori och ämneshistoria. Han intresserar sig även för samtida konst, musik och multimedia.

Han senaste bok kom 2022 och handlar om konsthistorikern Felix Horb som på grund av nazisternas förföljelser 1939 tvingades fly till Sverige.

Mer om Peter Gillgrens forskning