Peter Kostenniemi i SVT om illvilliga barn i litteraturen

Litteraturvetaren Peter Kostenniemi, disputerad vid Stockholms universitet i fjol och en av skribenterna och föreläsarna vid Svenska barnboksinstitutets Bokprovning, intervjuas i SVT.

Svenska barnboksinstitutet presenterar varje år en genomgång av föregående års utgivning av barn- och ungdomsböcker, Bokprovningen.

Något som återfinns frekvent i årets undersökning är temat ”illvillliga barn”, något Peter Kostenniemi också talade om vid Bokprovningens föreläsningsdag.

Se inslaget på svt.se

Mer läsning

31/3: Peter Kostenniemi är årets gästföreläsare på Barnboksinstitutets bokprovning

Om Peter Kostenniemi

Peter Kostenniemi
Peter Kostenniemi. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Peter Kostenniemi disputerade i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet 2022 med avhandlingen Hemsökt barndom. Bilder av barnet i gotisk barnlitteratur. I den undersöker han hur barnet gestaltas i gotisk barnlitteratur och hur det förhåller sig till samtida föreställningar om barndom.

Mer om avhandlingen

Mer om hans forskning