Prisad lärare undervisar i svenska som andraspråk

Nyligen fick Emelie Cañadas utmärkelsen Årets lärare i grundskolan i Stockholm. Hennes tips inför universitetsstudier är: Välj något du verkligen vill plugga och träna upp din läshastighet.

Emelie Cañadas. Foto: Pelle Mårtenson

Emelie Cañadas är lärare för nyanlända elever och undervisar i svenska som andraspråk. Hon är mentor för en förberedelseklass med ungefär 20 elever mellan 13 och 16 år. Emelie är klassens lärare i svenska. Hennes lärarkollegor kommer till klassen för att undervisa i de andra ämnena.

–Jag vill vara med och öka barnens och familjernas möjlighet till ett bra liv i sitt nya land. Dessutom är jag väldigt intresserad av språkutveckling och nyanländas lärande, säger hon.

Emelie har läst en magisterexamen (3+1 år) i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet.

När jag var färdig tänkte jag att, om jag blir svensklärare, då får jag läsa och prata om litteratur varje dag.

Emelie Cañadas, grundskollärare

Så hon läste något som då hette kombinationsutbildningen och som gav en pedagogisk överbyggnad för att bli behörig lärare i de ämnen hon hade studerat. Förutom litteraturvetenskap var det religionshistoria och svenska.

Nu har hon arbetat som lärare i tolv år, sedan sju år tillbaka med nyanlända – det roligaste hon gjort. Och något hon nu prisas för.

–Utmärkelsen betyder mycket! Det är roligt att en förberedelseklass och ämnet svenska som andraspråk uppmärksammas, eftersom de annars inte får så mycket uppmärksamhet.

Vad från din utbildning har du haft mest nytta av i jobbet?
–Det är mycket och olika under olika perioder. Men lusten att lära och alltid fördjupa sina ämneskunskaper tror jag att jag fick från min utbildning och det driver mig att hela tiden försöka bli bättre.

Hur ser du tillbaka på din studietid?
–Jag trivdes väldigt bra med att studera på universitetet och önskar att jag kunde göra det resten av livet.

Litteraturvetenskap

Lärarutbildningarna

Fakta Årets lärare på grundskolan
Utmärkelsen delas ut av Stockholms stad.
Prissumman är 12 000 kronor och ska användas till professionsutveckling.

Motiveringen: Emelie Cañadas har med stor professionalitet och personlig värme framgångsrikt utvecklat mottagandet och integrationen av nyanlända elever på Tellusborgsskolan. Emelies undervisning är väl förankrad i forskning och bygger på ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, vilket påtagligt lyfter elevernas kunskaper. Undervisningen präglas av variation, engagemang och en hög grad av elevaktivitet. För att eleverna ska kunna prestera bra i ämnesundervisningen samarbetar Emelie med ämneslärare och mentorer. Hennes engagemang bidrar på så sätt till högre undervisningskvalitet på skolan. Emelies ledarskap är tydligt, närvarande och relationellt. Hon ser både gruppens behov och elevernas hela livssituation. Det är tydligt att eleverna trivs hos henne och att de får det stöd de behöver för sin fortsatta utveckling. Emelie är ett utmärkt exempel på en riktigt undervisningsskicklig lärare.