Professor i musikvetenskap Joakim Tillman i SvD om musiken i western-filmer

Joakim Tillman uttalar sig om västernmusik i SvD-artikeln "Renässans för västernfilmen", om vår tids nya västernfilm.

Hur har filmmusiken medverkat till den traditionella västernfilmens amerikanska identitetsbygge, såväl som de nya västernfilmernas ifrågasättande av den kolonialistiska historieskrivningen? Ett sätt att med filmmusiken framhäva motreaktionen mot de klassiska filmerna, är att musikaliskt bryta upp de gamla kategorierna.

I den gamla Hollywood-västern hördes det vem som var god och vem som var ond, förklarar Joakim Tillman. Men Enrico Morricones musik till Sergio Leones filmer "För en handfull dollar" (1964) och "Den onde, den gode och den fule" (1966) suddar ut gränsen mellan det onda och det goda, säger Tillman. I TV-serien "The Mandalorian" (2019-) har Ludwig Göransson influerats av Morricones musik. Göranssons musik samspelar också med en moraliskt kluven huvudperson, snarare än en renodlad hjälte, säger Tillman i SvD-artikeln.

Joakim Tillman ger exempel på hur musiken i de nya västernfilmerna även kan markera en vardag och äkthet, snarare än de gamla fimernas storslagenhet och svartvita förhållanden mellan ont och gott.

Här kan du läsa hela artikeln i SvD

Här kan du läsa mer om Joakim Tillmans forskning

Joakim Tillman, professor i musikvetenskap. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet.