”Så blev de queera en samhällsfara”

Tiina Rosenberg, professor emerita i teatervetenskap, skriver om Judith Butlers nya bok i Under strecket i Svenska Dagbladet.

1990 kom den betydelsefulla Gender trouble av den amerikanska filosofen Judith Butler ut.
Nära 25 år senare återvänder Judith Butler till temat i Who’s afraid of gender? och undrar varför genus kommit att bli ett rött skynke för så många. Tiina Rosenberg har läst den.

Den nya boken är alltigenom politisk. Butler menar att det som dagens auktoritära ledare kallar ”genusideologi” är en fantasm, skapad av rädslor och ångest beträffande genus, sexualitet och mänskliga relationer.

Tiina Rosenberg Under strecket i SvD

Läs understreckaren här:

Svenska Dagbladets hemsida (för prenumeranter)

Mediearkivet (för universitetets personal och studenter)

Om Tiina Rosenberg

Tiina Rosenberg är professor emerita i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på feministisk teater och teori, performance studies, genusvetenskap, queerstudier och kritisk teori.

Mer om hennes forskning