Så spreds avant-garde-konsten till den breda massan

Professor Jessica Sjöholm Skrubbe undersöker i en ny artikel Sturm-rörelsens marknadsföring av konst via vykort.

Vykort av futuristiska målningar från 1912
Vykort som togs fram i samband med Sturms utställning ”Erster Deutscher Herbstsalon” 1913

Sturm-galleriet i Berlin som drevs av Herwarth och Nell Walden började tidigt reproducera konstverk på vykort. Det var en del av marknadsföringen av galleriet och helt i linje med de trender som rådde på 1910-talet där alla sorters verksamheter och företag använde sig av vykort i reklamsyfte. Jessica Sjöholm Skrubbe visar i sin text betydelsen av denna strategi för lanseringen och förståelsen av avantgarde-konsten under denna period. Tillverkningen och spridningen av vykorten gjorde att avantgarde-konsten kom in i människors vardag. Vykorten blev snart samlarobjekt och gjorde det möjligt för gemene man att skapa en egen konstsamling hemma.

Artikeln ingår i antologin Historic Avant-Garde Work on Paper med Sascha Bru som redaktör, utgiven vid förlaget Routledge. Den finns att läsa genom open access:

Texten på Taylor & Francis webbplats

Jessica Sjöholm Skrubbe
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Jessica Sjöholm Skrubbe är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig i sin forskning för den moderna konstvärlden, konst och feminism, konst och transnationalism, offentlig konst och skulpturer. För några år sedan genomförde hon forskningsprojektet Nell Walden, Der Sturm och den moderna konstens kollaborativa kulturer.

Nell Walden, Der Sturm och den moderna konstens kollaborativa kulturer

Jessica Sjöholm Skrubbe är forskningsansvarig för konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om hennes forskning