Sofia Roberg i poesipod

Sofia Roberg, fil.dr i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, är gäst i senaste avsnittet av Örnen och Kråkans podcast om poesi.

Tillsammans med poeten Arne Johnsson och programledarna Helena Boberg och Edith Söderström pratar hon om sommarens plats i dikten. Det bjuds också på högläsning av poesi författad av bland andra Gunnar Ekelöf och Inger Christensen.

Lyssna på podden på Örnen och Kråkans hemsida

Om Sofia Roberg

Sofia Roberg disputerade tidigare i år i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. I avhandlingen Besvärja världen. En ekopoetisk studie i Inger Christensens alfabet, tar hon den danska poeten Inger Christensens diktbok alfabet som utgångspunkt för en studie i ekopoetik som teori och metod.

Sofia Roberg undervisar på grundkursen i litteraturvetenskap och kvällskursen Ekokritiska perspektiv – människa, natur, litteratur.

Mer om Sofia Robergs forskning

Mer läsning