Solkattens stipendium till Peter Kostenniemi

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Peter Kostenniemi som tilldelas Stiftelsen Solkattens stipendium 2022.

Peter Kostenniemi
Foto: Emma-Sofia Olsson

Det är ett forskningsstipendium som utdelas årligen av Astrid Lindgrens Stiftelse Solkatten till en svensk eller utländsk barnboksforskare. I juryn ingår även Svenska barnboksinstitutet.

–Vi är mycket glada att kunna ge årets Solkatten-stipendium till Peter Kostenniemi. Hans projekt är spännande och stiftelsen gläder sig åt att ha gett ännu en nydisputerad forskare chansen att knyta viktiga kontakter utomlands, säger Annika Lindgren, jurymedlem och representant för stiftelsen i ett pressmeddelande.

Mer om stipendiet på Svenska barnboksinstitutets hemsida

Peter Kostenniemi disputerade i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet tidigare i år. Han skrev avhandlingen Hemsökt barndom. Bilder av barnet i gotisk barnlitteratur. Här undersöker han hur barnet gestaltas i gotisk barnlitteratur och hur det förhåller sig till samtida föreställningar om barndom.

Mer om avhandlingen

Mer om Peter Kostenniemis forskning