Stort anslag till barnlitteraturforskning

Svenska Barnboksinstitutet tilldelas cirka 6,2 miljoner kronor av Vetenskapsrådet för ett forskningsprojekt om barnboksförlaget Svensk Läraretidnings verksamhet. Maria Andersson, docent i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, är en av de deltagande forskarna.

Händer som håller i boken Saga
Foto: Svenska barnboksinstitutet

Förlaget startade vid sekelskiftet 1900 och gav bland annat ut den långlivade bokserien Barnbiblioteket Saga och barntidningen Jultomten.

Projektet har titeln ”Sagan om Saga. Ett barnboksförlags redaktionella praktiker” och vill undersöka vad förlaget gjorde för att bli så framgångsrikt och hur deras idéer om läsfrämjande och läsningens demokratisering påverkade vad de gav ut. Ur ett bredare perspektiv kommer projektet också kunna ge en fördjupad bild av de estetiska och pedagogiska idéer som kännetecknade svensk barnboksutgivning under första halvan av 1900-talet.

Projektet beräknas pågå i fyra år och startar under 2024. Medverkande forskare är professor Björn Sundmark vid Malmö universitet, docent Åsa Warnqvist vid Svenska barnboksinstitutet (Sbi) och professor Olle Widhe vid Göteborgs universitet.

Läs mer om forskningsprojektet på Sbi:s hemsida

Om Maria Andersson

Maria Andersson
Maria Andersson. Foto: Privat

Maria Andersson är universitetslektor och docent i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar framför allt på barn- och ungdomslitteratur respektive genusvetenskapliga ämnen och frågeställningar, och behandlar gärna dessa två områden i kombination.

Maria Anderssons senast utgivna bok är Framtidens kvinnor: Mognad och medborgarskap i svenska flickböcker 1832–1921 som handlar om flickboken i rösträttskampen.

Mer om Maria Anderssons forskning