Studenter lanserar ny antologi i curating

En ny bok om forskning och praktik i curating är här – skriven och skapad av masterstudenter vid Stockholms universitet. Det är senaste publikationen i bokserien Studies in Curating Art.

Detalj av boken Across and Beyonds omslag
Detalj av boken Across and Beyonds omslag, grafisk design av Simon Nilsson.

Titeln är Across and Beyond: Body and Landscape in Translation.

Här samlas elva konstnärers texter om översättning i både mänsklig och icke-mänsklig kommunikation med hjälp av kartor och matematik, på engelska, meänkieli, samiska, teckenspråk, svenska, farsi och mer.

Boksläpp 29 september

Boken lanseras med ett evenemang öppet för alla intresserade på konsthallen Index – The Swedish Contemporary Art Foundation den 29 september.

Mer om boken och boksläppet (på engelska)

Bokserien ges ut inom ramen för masterprogrammet i curating vid Institutionen för kultur och estetik. En bok ges ut varje år och kretsar kring ett särskilt tema. Detta är den sjunde i bokserien.

Om bokserien och tidigare publikationer

Programmet Curating Art