Teaterforskare delar på stipendium ur Stiftelsen Ann-Margret Liljequists fond

Stiftelsen Ann-Margret Liljequists fond, som förvaltas av Teatervetenskapen vid Stockholms universitet, har tilldelat sitt årliga pris i form av ett stipendium för framstående bidrag till svensk teaterforskning.

Det delas mellan fil.dr Rebecca Brinch och docent Christina Svens vid Institutionen för kultur och estetik. Stipendierna är på 26 939 kronor.

Motivering

Brinchs och Svens passion för scenkonst, särskilt för en bred och ung publik, har varit av stor betydelse för att berika och fördjupa teatern som konstform samt teatervetenskapen som akademiskt ämne. Brinch och Svens har inte bara utmärkt sig inom den akademiska världen utan även engagerat sig i ämnen som är av stor vikt för vår samtid. Genom sin forskning har de belyst frågor om scenkonstens relation till migration, mångfald, genus och generation, vilket har bidragit till ökad förståelse för dessa ämnen. Brinchs och Svens forskning är inte endast teoretiskt betydelsefull utan påverkar också den scenkonstnärliga praktiken genom att stimulera samtal och reflektion mellan teatervetare och scenkonstnärer. Utöver detta präglas deras verksamhet av en genuin önskan att förmedla kunskap till sina studenter.

Brinch och Svens har förmågan att kombinera akademisk stringens med en genuin önskan att berika och förändra samhället genom konst och kultur. Detta stipendium erkänner inte endast tidigare insatser utan fungerar också som ett stöd för framtida forskning. Vi hoppas att detta stipendium kommer att ge dem möjligheten att fortsätta sitt viktiga arbete och inspirera nästa generation teaterforskare. Liljeqvists stipendiefond gratulerar Rebecca Brinch och Christina Svens för detta välförtjänta stipendium och ser framemot att följa deras fortsatta arbete framgångar och bidrag till det svenska teaterlandskapet och samhället som helhet.

STIFTELSEN ANN-MARGRET LILJEQUISTS FOND

Stiftelsens huvudsakliga ändamål är att en gång årligen dela ut ett stipendium till svensk medborgare som bedrivit forskning och/eller kvalificerat författarskap inom ämnet teatervetenskap.

Ann-Margret Liljequist disputerade 1985 på en avhandling om scenografen och regissören Sandro Malmquist. Fonden är instiftad av hennes arvingar.