Teatervetare i öppet seminarium om nationaloperan Gustaf Wasa

Teatervetarna Petra Dotlacilová och Karin Helander föreläser vid ett öppet seminarium om nationaloperan Gustaf Wasa i Riddarhuset den 8 juni.

Petra Dotlacilová och Karin Helander
Petra Dotlacilová och Karin Helander.

Det blir en eftermiddag med musik och föredrag, arrangerat av Kungl. Musikaliska Akademien och Svenska Akademien.

Tid: torsdag 8 juni 2023, kl 13.00 – 17.00
Plats: Riddarhuset
FRI ENTRÉ

Petra Dotlacilová, postdoktor i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, håller föreläsningen Kostymer för Gustaf Wasa: Modern design à la suèdois. Hon arbetar för närvarande i ett forskningsprojekt om hur makt och ideologi uttrycks genom 1700-talets teaterkostymer.

Karin Helander, professor emerita i teatervetenskap, talar om Uppsättningshistoria och reception – ”Gustaf Wasa” i kulturpolitiska strider 1923 och 1991. I sin forskning intresserar hon sig bland annat för historiografi, receptionsstudier, föreställningsanalys, regikonst, opera, och barnkultur.

Hela programmet på Kungl. Musikaliska Akademiens hemsida

Mer om Petra Dotlacilovás forskning

Mer om Karin Helanders forskning

Målning som föreställer Gustav Vasa.
Foto: Kungligaslotten.se/Vasa500