Teknisk konstvetenskap i Sveriges radio

Sabrina Norlander Eliasson, professor i konstvetenskap, intervjuas om sin forskning på plafondmålningen i Riddarhuset i Stockholm.

Dygdernas rådslag (här beskuren) är ett av David Klöcker Ehrenstrahls mästerverk. Foto: Per Larsson

Kulturnytt uppmärksammar renoveringen av Sveriges största målning, Dygdernas rådslag av David Klöcker Ehrenstrahl i Riddarhussalen. Sabrina Norlander Eliasson bedriver i samband med den teknisk konstvetenskaplig forskning på verket.

Självklart har det varit otroligt häftigt att komma i så nära kontakt med konstnärens direkta teknik

Sabrina Norlander Eliasson i Kulturnytt

Sabrina Norlander Eliasson
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Om Sabrina Norlander Eliasson

Sabrina Norlander Eliasson är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på tidigmodern konst, historiska samlingar och socioekonomisk konsthistoria med särskild fokus på 1700-talets Rom.

Mer om hennes forskning

Mer om forskningen på plafondmålningen

24/1, 2024: Digital föreläsning om David Klöcker Ehrenstrahls mästerverk i Riddarhuset

8/3, 2023: Teknisk konstvetenskap i Vetenskapsradion