Teknisk konstvetenskap i Vetenskapsradion

Vetenskapsradion i P1 besöker professor Sabrina Norlander Eliasson vid hennes tekniska undersökning av plafondmålningen i Riddarhusets tak.

Undersökningen av David Klöcker Ehrenstrahls plafondmålning görs i Riddarhussalens tak. Genom att använda ultraviolett ljus och andra tekniker på målningen kan forskarna avslöja mer om hur influenser och tekniker spreds inom konsten på 1600-talet. Arbetet är en del av Sabrina Norlander Eliassons forskningsprojekt Konst och vetenskap. Mobilitet och kulturell transfer under Frihetstiden.

Stockholms universitets bildspel och reportage

Konst och vetenskap. Mobilitet och kulturell transfer under Frihetstiden

Om Sabrina Norlander Eliasson

Sabrina Norlander Eliasson
Sabrina Norlander Eliasson. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Sabrina Norlander Eliasson är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på tidigmodern konst, historiska samlingar och socioekonomisk konsthistoria med särskild fokus på 1700-talets Rom. Just nu leder Sabrina Norlander Eliasson forskningsprojektet Konst och vetenskap. Mobilitet och kulturell transfer under Frihetstiden.

Mer läsning film och podcast

5/4, 2022: Sabrina Norlander Eliasson i podden Allt du velat veta

6/12, 2019: Sabrina Norlander Eliasson i video: Vad är ett stilleben?