Victoria Fareld om liberalismens historia i UR

Victoria Fareld, docent i idéhistoria vid Stockholms universitet, sätter liberalismen i ett historiskt sammanhang i Utbildningsradions program Historia förklarad.

Victoria Fareld framför en väg med bokhyllor.
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Avsnittet heter Liberalismens framväxt och ställer frågor som: Hur fick liberalismens tankar fäste? Vilka samhällsförändringar påverkades dess popularitet? Hur utvecklades den internationellt och i Sverige?

Victoria Fareld är en av forskarna som intervjuas och berättar bland annat om hur ideologin liberalismens sågs på när den växte fram.

"Liberalismen var när den växte fram i kölvattnet av den amerikanska och franska revolutionen i hög grad en motståndsrörelse".

Victoria Fareld

Se programmet på UR play

Om Victoria Fareld

Victoria Fareld är docent och lektor i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar bland annat på politisk idéhistoria men också över fälten kulturhistoria, filosofihistoria, historieteori och minnesstudier.

Mer om hennes forskning

Mer läsning

6 april: Victoria Fareld om historisk tid i ny artikel

30 april, 2021: Victoria Fareld skriver om sammanflätade minnen i tidskriften Memory Studies