Verksamhetsplan 2024–2025

Verksamhetsplanen är fastställd av institutionsstyrelsen 2024-02-14 och omfattar kalenderåren 2024 och 2025.

 

Inledning

Mål för utbildningen på grundnivå och avancerad nivå är generellt att utbildningarna håller hög kvalitet. Samarbetet mellan ämnena på institutionen ska utvecklas med gemensamma satsningar, rutiner och uppföljningar.

Hög kvalitet inom forskarutbildningen ska främjas genom såväl den gemensamma miljön med samordning av rutiner, kurser, seminarier och aktiviteter på institutionen, som satsningar på ämnesanknutna, nationella samarbeten.

Ett övergripande mål för forskningen och forskarutbildningen är en dynamisk miljö som präglas av hög kvalitet, som har positiv inverkan på verksamheten som helhet. Tvärseminariet ska bidra till att höja kvaliteten på forskningsansökningar, främja forskningsutbyten och forskningsgemenskaper, nationella och internationella kontakter, liksom kontakterna med externa samarbetspartners.

Institutionens verksamhet präglas också av aktiv samverkan med ett stort antal kulturinstitutioner, såväl inom utbildning som forskning.
I och med verksamhetsåret 2024 förväntas ekonomin på Institutionen för kultur och estetik (IKE) vara i balans. Från och med 2025 inleds arbetet med att successivt minska och balansera institutionens negativa kapital.

Ekonomifunktionen förstärks från och med vårterminen 2024 och därmed stödet till chefer och forskare. Samarbete inom administrationen ska vidare bidra med ett effektivt och långsiktigt hållbart stöd.

Lokalerna ska svara mot verksamhetens behov och nyttjas effektivt.
Kommunikationen ska bidra till att profilera och föra fram institutionens utbildning och forskning, främja samverkan, samt intern kommunikation.

Institutionen ska bjuda in internationella forskare, verka för utbyten för studenter och anställda, och erbjuda kurser som ges på engelska på grund-och avancerad nivå.

 

Utbildningsmiljön inom våra utbildningar på grundnivå och avancerad nivå (UGA) ska präglas av forskningsanknytning och sträva efter att skola studenter i ett akademiskt tänkande.

Gemensamma mål för våra huvudområden är:

  • Utveckla samarbeten inom IKE, undersöka möjligheten av att initiera nya tvärvetenskapliga kurser och program.
  • Utveckla arbetet med introduktioner av nya lärare.
  • Arbeta med att dimensionera vårt kursutbud och studentpopulationer för att uppnå en hållbar balans inom respektive huvudområde. Se över kursekonomi och undervisningstäthet.
  • Utveckla examinationsformer för att möta utmaningar i form av arbetsbelastning och rättssäkerhet i anslutning till utvecklingen av AI.
  • Uppmuntra lärare att resa ut på internationella utbyten.

Strategier för att uppnå målen:

  • Utveckla en samarbetskurs om barnkultur där alla ämnen på IKE deltar. Kursen utarbetas under våren 2024 och ges första gången vårterminen 2025.
  • Befordra erfarenhetsutbyte om kursupplägg. Undersöka samordning av undervisning.
  • Erfarenhetsutbyte angående introduktion av nya lärare. Utveckla seminarieserie för nya lärare.
  • Kontinuerliga uppföljningar av HÅS/HÅP-arbetet inom studierektorskollegiet.
  • Utveckla och pröva alternativa examinationsformer, till exempel via Inspera. Ta hjälp av CeUL.
  • Effektivisera marknadsföringen av våra kurser i samarbete med kommunikatör.
  • Komplettera studierektorernas ”årshjul” med satsningar på marknadsföring och rekrytering av studenter.
  • Skaffa och sprida information om utbytesprogram för lärare.

Studentaktiviteter

Institutionens studievägledare sprider information om centrala stödfunktioner vid SU. Studievägledarna bidrar till studentsociala aktiviteter och till riktade insatser för studentrekrytering.

Åtgärder:

  • Fortsätta arbetet med implementeringen av Regler för studentinflytande för att säkerställa att studenterna har ett reellt inflytande i våra beslutande organ.
 

Ett övergripande mål är att gemensamt arbeta för en miljö där forskning och forskarutbildning vid IKE håller hög kvalitet och inverkar positivt på verksamheten som helhet. Den dynamiska forskningsmiljön på IKE kännetecknas av en mängd forskningsrelaterade aktiviteter och kontakter. Det gäller inte minst dialogen med det omgivande samhället och det breda genomslag institutionens forskare har i offentligheten, i enlighet med ett humanistiskt kunskapsideal att också verka på bredden.

Forskningsmiljön vid IKE ska vara högkvalitativ och internationellt gångbar. Den ska präglas av innovativa forskningsutbyten och vara attraktiv för externa samarbetspartners. Forskningsmiljön ska bestå både av tvärgående samarbeten mellan ämnen och forskningsfält, liksom av profilerade parallella ämnen och forskningsfält. Den ska vara inkluderande och rörlig, och därigenom skapa förutsättningar för kontinuerlig utveckling och nya kunskapshorisonter.

Tvärvetenskapligt samarbete stöttar forskningsansökningar vid IKE på projekt-, program-och infrastrukturnivå till såväl svenska som internationella finansiärer. Både befintliga och nya forskningsgemenskaper, och tväraktiviteter ska främjas, liksom nationella och internationella kontakter.

Åtgärder:

  • Uppmuntra lektorer och professorer vid IKE att söka externa bidrag. En workshop om forskningsansökningar ska vara årligt återkommande i kombination med tvärseminarier av färdighetskaraktär om att skriva ansökningar. Ansökningar som fått avslag erbjuds genomgång vid ett årligt återkommande seminarium. Undersöka möjligheten att bemanna lektorer så att tid frigörs för att skriva ansökningar.
  • Utveckla strategier som möjliggör anställning av postdoktorer.
  • Stötta tvärgående forskningssamarbeten för att stimulera forskningsmiljön och forskningsgemenskaper på IKE. Uppmuntra lektorer att att söka IKE-medel för att stimulera forskningsmiljön.
  • Uppmuntra lektorer att individuellt eller i grupp söka universitetsinterna medel för riktade satsningar inom det humanvetenskapliga områdets utlysningar, som ger stöd till fakultetsöverskridande nätverk och initiering av fakultetsöverskridande samarbeten (”Black box”). Förbereda för att på nytt söka Kerstin Hesselgrens gästprofessur
  • Sprida erfarenheterna från ansökningsseminarierna till kollegierna och involvera ämnena ytterligare i tvärseminariets löpande verksamhet.

Forskarutbildning

Ett övergripande mål är en levande och dynamisk doktorandmiljö genom att balansera ekonomin inom forskning och forskarutbildning, för att därigenom kunna prioritera doktorandantagning.

På IKE finns en stark vilja att utveckla verksamheten som avspeglas dels i kursutbudet inom Humanistiska fakultetens forskarskola och i antalet ansökningar i utlysningarna av medel för kvalitetssäkrande verksamhet.

Det högre seminariet inom respektive ämne tillsammans med tvärseminariet utgör navet i forskarutbildningarna på IKE där gemensamma aktiviteter ska bidra till att stärka kvaliteten inom forskarutbildningen inom respektive huvudområde.

Åtgärder:

  • Samordna kurser, seminarier och sociala aktiviteter för doktoranderna vid sidan av ämnesspecifika seminarier.
  • Utveckla arbetet med den institutionsgemensamma doktorandworkshopen.
  • Fördjupa nationella och ämnesinterna samarbeten mellan lärosätena genomaktivt deltagande i befintliga nätverk och råd för nationell samverkan inomforskarutbildningen. Verka för en nationell infrastruktur inom respektiveämne i form av gemensamma kurser och workshops med hög vetenskapligoch ämnesmässig relevans.
  • Fortsätta att erbjuda kompetensutveckling för forskarhandledare på IKE.
  • Fortsätta utveckla gemensamma rutiner som har med antagning och forskarutbildningen att göra.
 

Institutionsstyrelsen inleder en ny mandatperiod 2024–2026.

Inför höstterminen 2025 kommer en ny prefekt och ställföreträdande prefekt att utses av rektor för mandatperioden 2025–2028.

I arbetet med effektiv styrning av verksamheten har ledningsgruppen en central roll.

Arbetet med ekonomi i balans fortsätter med målet att uppnå balans i utfallet för 2024 och därefter balans i det ackumulerade kapitalet.

Åtgärder:

  • Planera för överlämning och introduktion av nya prefekter 2025.
  • Skapa goda förutsättningar för ledning, styrning och samarbete genom detfortsatta arbetet med strategiska frågor i ledningsgruppen.
  • Skapa goda förutsättningar för en långsiktigt hållbar verksamhet genomeffektiv styrning och kontroll av ekonomin.
 

Institutionen har vid utgången av 2023 ett negativt eget kapital på 24 mnkr. Ambitionen är att under de kommande 5 åren vända detta underskott. Varje ämne har ett särskilt ansvar för sin ekonomi, men även ett ansvar att få IKE som helhet i balans.

Ekonomifunktionen kommer under 2024 att utökas med ytterligare en resurs, vilket kommer möjliggöra ett närmare samarbete med ämnesansvariga och projektledare vad gäller budget, prognos och uppföljning.

Ekonomifunktionen kommer de kommande åren att engagera sig i äskande och uppföljning av antal HÅS för ämnena eftersom det har stor påverkan på institutionens intäkter och förmåga att nå ekonomi i balans.

Kursekonomin kommer att vara ett fokusområde de kommande åren och
ekonomifunktionen kommer att erbjuda stöd och hjälp med metoder för planering och uppföljning av kursekonomin, allt för att ge ämnena så bra förutsättningar som möjligt för ekonomi i balans.

Åtgärder:

  • I samarbete med samordnande studierektor se till att institutionens äskandeav HÅS ligger på en realistisk nivå i förhållande till produktionen av HÅS.Äskandet behöver också ligga på en nivå som gör det möjligt för oss atttäcka våra fasta kostnader med marginal.
  • I samarbete med studierektorerna ta fram ett fungerade metodstöd för attberäkna om en kurs är lönsam eller ej.
  • Tillsammans med ämnesansvariga ta fram prognoser samt följa upp ämnetsekonomi per tertial och verka för en konstruktiv dialog med utgångspunktfrån olika kompetenser inriktad på vad som behöver göras för att ämnetsekonomi ska gynnas.
  • Verka för att det ekonomiska kunnandet generellt ska vara högt. Allaanställda ska på en grundläggande nivå förstå hur universitetets ochinstitutionens ekonomi fungerar, och det ska vara tydligt för alla vad de skabidra med för att ekonomiprocesserna ska fungera.
 

Från att ha haft administratörer som arbetat specifikt inom ett ämne har institutionens administratörer övergått till att arbeta över ämnesgränserna. För närvarande består TA-gruppen av ca 15 medarbetare. Målet är att administrativa rutiner och arbetssätt på det stora hela ska fungera på liknande sätt inom alla ämnen och att TA-gruppen ska täcka upp för varandra vid hög arbetsbelastning och frånvaro.

Under hösten 2023 och våren 2024 sjösätts universitetets nya budgetmodul i Raindance samt det nya analysverktyget QlikSense. Driftsättningen av de nya systemen innebär att ekonomiadministrationen behöver lägga tid på kompetensutveckling och utveckling av de administrativa rutinerna.

Stockholms universitet håller på att införa ett e-arkiv och grundläggande krav är att handlingar ska bevaras i samma form som de skapas, till exempel ska digitalt framställda handlingar också bevaras digitalt. Införandet av ett e-arkiv har inneburit vissa förändringar av rutiner. Fler handlingar än förut ska diarieföras och övriga arkivhandlingar ska så långt det är möjligt bevaras i de olika verksamhetssystemen, istället för att tas ut manuellt och placeras i det digitala närarkivet.

Åtgärder:

  • Fortsätta kartläggningen av studieadministrativa rutiner för de olikaämnena, med avsikten att ta fram gemensamma rutiner för institutionen,för att effektivisera och underlätta vid hög arbetsbelastning och frånvaro.
  • Tillsammans med studierektorer och lärare utveckla och fortbilda sig i detnya digitala examinationsverktyget Inspera för att kunna använda systemetfrån våren 2024.
  • Se över ansvarsfördelning och organisation av arbetsuppgifter för attundvika sårbarhet inom bemanningen och möjliggöra kunskapsspridning,samt att effektivisera och utveckla processer/rutiner.
  • Verka för att kunskapen om allmänna handlingar ska vara spridd bland allamedarbetare. Alla anställda ska veta vad en allmän handling är och vadsom ska diarieföras och vilken information registrator behöver, samt vilkahandlingar som ska bevaras i de olika verksamhetssystemen.
  • Fortsätta övergången till digital dokumenthantering samt öka kunskapenbland medarbetarna om att handlingar ska inkomma och upprättas i digitaltformat samt se över de fysiska arkiven och fortsätta omförtecknandet tillprocessbaserad arkivredovisning.
 

På IKE ska lokalerna nyttjas på effektivt sätt och svara mot verksamhetens behov. I denna strävan har institutionen sagt upp lokaler, senast en korridor med slutdatum 2024-10-31.

Vid SU pågår ett lokaloptimeringsprojekt som ska färdigställas under 2024 där verksamhetens behov ska balanseras mot de ekonomiska förutsättningarna.

Åtgärder:

  • Fortsätta att se över det effektiva nyttjandet av lokalerna i relation tillverksamhetens behov och ekonomiska förutsättningar.
  • Fortsätta att effektivisera nyttjandet av våra egna undervisnings-ochmöteslokaler genom att se över rutinerna beträffande bokningsunderlagenmed uppgifter om planeringstal och antagningstal i relation till storleken påbokade undervisningslokaler. Samordna lokalutnyttjandet och tydliggöraprioriteringsordningen för bokning av auditoriet och andra störrebokningsbara lokaler.
  • Utvärdera digitala lösningar för undervisning och möten iundervisningslokalerna, uppdatera eftersatta teknik och digitala lösningar.
 

Presumtiva studenter ska hitta våra utbildningar och inse nyttan i att gå dem. IKE ska vara ett självklart val för studier i våra ämnen genom presentationer av vad vi gör och erbjuder.

Kommunikationen ska bidra till att befintliga studenter får vad de behöver för att genomföra sina studier.

Forskningen ska synas och den externa kommunikationen bidra till att sprida den.

Institutionen för kultur och estetik ska vidare vara en relevant och utåtriktad aktör som tar plats i samtalen såväl inom akademien som i resten av omvärlden.

Institutionen för kultur och estetik är en stor arbetsplats och medarbetarna ska finna stöd i sina olika forum, känna samhörighet och ha kunskap om sina möjligheter och skyldigheter. Den interna kommunikationen ska stärka och bidra till att möjliggöra dessa.

Åtgärder:

  • Presentera utbildningsutbudet online och bistå vid en behovsanalys för befintliga studenter.
  • Stärka vår profil genom att utveckla den fasta informationen om forskningsområdena i våra digitala kanaler.
  • Kommunikationsstöd ska finnas vid evenemang och i samverkan med det omgivande samhället.
  • Ta fram och förankra en institutionsgemensam kommunikationsplan och ramar för kommunikativt aktivitetsstöd över våra verksamhetsområden.
 

Internationella forskare bjuds in till IKE som föreläsare, seminarieledare och ledare av workshops. De samverkar med institutionens egna forskare, lärare och studenter i syfte att bidra till en ökad internationell miljö inom forskning och utbildning.

Institutionen erbjuder kurser och program på engelska såväl på grund-som på avancerad nivå, samt bedriver utbytesverksamhet för studenter, lärare och övrig personal genom etablerade utbytesprogram, avtal och nätverk.

Institutionen vill också fortsätta att värna om, uppmuntra och underlätta lärarnas, studenternas och personalens deltagande på mobilitetsaktiviteter på den internationella utbildningsarenan.

Åtgärder:

  • Undersöka hur vi tar emot internationella forskare och gästlärare och vad som kan utvecklas.
  • Undersöka hur vi kan utveckla mottagandet av inkommande utbytesstudenter.
  • Se över roller och rutiner för beredning av ansökningar till internationella masterprogram för att säkerställa att de är effektiva, ekonomiskt hållbara och rättssäkra.
  • Arbeta aktivt med implementeringen av en SU:s gemensamma process för utresande och inkommande utbytesstudenter.
  • Anordna specifika informationsinsatser i syfte att väcka intresse och utöka deltagande på utbytesprogrammen.
På denna sida