Krister Schönström om bedömning av teckenspråkskunskaper i Lika värde-vodden

I ett nytt avsnitt av vodden Lika värde från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, berättar Krister Schönström om arbetet med språkbedömning och utbildning av personal i myndighetens tvåspråkiga specialskolor.

Sedan många år tillbaka ger Institutionen för lingvistik uppdragsutbildningar i svenskt teckenspråk för medarbetare i SPSMs specialskolor för döva och hörselskadade elever. För att bedöma språknivån hos personalen genomförs självskattningstester och intervjuer enligt en modell som Krister Schönström, docent, och Moa Gärdenfors, doktorand, tagit fram i samarbete med SPSM.

I ett nytt avsnitt av vodden Lika värde är temat just bedömning av språkkunskaper hos skolpersonal med svenskt teckenspråk som andraspråk. Krister Schönström med flera samtalar om hur bedömningsmodellen kom till, hur den används i praktiken och hur det är att genomföra ett intervjutest. Övriga medverkande är Lina Jerpö, samordnare för tvåspråkighet på SPSM samt Anna Öjeke och Anna Hay från Vänerskolan.

Stillbild från vodden Lika värde

Ta del av voddavsnittet här (spsm.se)