Anna-Klara Bankel: "Det är viktigt att fråga sig hur det är för de socialt utsatta"

– Det brukade vara poliser och experter som uttalade sig om de prostituerades situation, säger den prisbelönta reportern Anna-Klara Bankel, SVT, som på fredagen besökte journaliststudenter vid Stockholms universitet och visade klipp från tidigare reportage om sugardejting och sexhandel. Men när hon får chansen vill hon också prata med offren för sexhandeln.

Anna-Klara Bankel Foto: Sofia Sabel © SVT

PUBLICERAD: 13 november 2023
UPPDATERAD: 14 november 2023

– Annars är det lätt att glida in i en myndighets beskrivning av verkligheten. Det är viktigt att fråga sig hur det är för utsatta människor i Sverige, säger hon.

Här grips sexköparen av polis – Uppdrag granskning är med under spaningen

Under arbetet med dokumentären Sugardaddy, som visades i SVT för snart sex år sedan, så följde Uppdrag granskning polisens arbete i Sundsvall.

– Det var en bra metod att ta rygg på polis och följa dem i deras spaning på sexköpare, säger Anna-Klara Bankel.

Polisen tvingas tyvärr ofta vänta med att göra ingripanden till dess att de sexuella handlingarna inletts, förklarar hon.

3 intervjutips från Anna-Klara Bankel

1. Försök att inte titta på frågorna medan du intervjuar någon - det är inte du som journalist eller dina frågor som ska vara i fokus.
  2. Tala inte om för personen du intervjuar hur den ska prata eller agera – annat än om det har låst sig helt.
  3. Försök att få din intervjuperson att slappna av, och glömma bort att det är en intervju. Målet är att det ska kännas som en vanlig pratstund - ett möte mellan två människor.

Anna-Klara Bankel förklarar att tv-teamet ofta bara brukar låta kameran gå, för att inte det inspelade materialet ska förlora i trovärdighet. Hon tillägger att de alltid brukar be de personer som filmats om deras medgivande direkt efteråt. Skulle de sedan inte vilja vara med kan detta alltid redigeras bort eller anonymiseras.

– Jag måste kunna stå för vad jag gjort på inspelningsplatsen.

När hon pratade med människor på Malmskillnadsgatan under sena mörka kvällar så var det kanske inte alltid så farligt - utan mer obehagligt, berättar Anna-Klara Bankel.

– Ett obehag är ju ofta ett hinder för oss journalister – något som vi inte orkar försätta oss i. Och det är ju viktigt att ha modet att orka gå igenom svåra känslor i sitt yrke. Att gå ut från redaktionen, lämna datorn och gå ut och möta det som människorna upplever - det som vi berättar om. När vi befinner oss i samma känsla som dem, då blir berättelsen också bättre - och framförallt mer sann.

Tidigare under morgonen hade journalistläraren Yvonne Åstrand, Institutionen för mediestudier, efter en kort introduktion av Anna-Klara Bankel, meddelat sina studenter att den inplanerade föreläsningen med Söndagsintervjuns Martin Wicklin, Sveriges Radio, skjutits upp till ett senare tillfälle.

TEXT
Svante Emanuelli

Några av Anna-Klara Bankels tidigare granskningar

Under föreläsningen visade Anna-Klara Bankel från en rad dokumentära granskningar hon gjort på SVT:

Sugardaddy
Missbrukare och psykiskt sjuka slussas runt – nu vill regeringen ändra tvångsvården
Uppdrag granskning nominerat till pris i USA

Alumn från JMK

Efter avslutade studier i språk och litteratur på kandidatnivå, började Anna-Klara Bankel hösten 2005 studera på JMK. Hon läste då Journalistikprogrammet motsvarande dagens 90 högskolepoäng – där det även ingick en termins praktik.