Anna-Sofia Rossholm och Louise Wallenberg tilldelas medel från Vetenskapsrådet

- Det känns jättebra och lite overkligt eftersom det är så svårt att få, säger filmvetaren Anna-Sofia Rossholm, en av två forskare vid Institutionen för mediestudier, IMS, som på måndagen fick varsitt treårigt projektbidrag från Vetenskapsrådet, VR. Hon tillägger att hon verkligen inte hade hade räknat med det. Även modevetaren Louise Wallenberg, fick idag ett positivt besked.

Louise Wallenberg och Anna-Sofia Rossholm Foto: Svante Emanuelli © 2018 resp. privat bild.
Manligheten fortsätter att vara en het potatis, om det vittnar inte minst debatterna som förs på dagens kultursidor, säger Louise Wallenberg som i år beviljats bidrag från Vetenskapsrådet. Även Anna-Sofia Rossholm fick medel från VR. Foto: Svante Emanuelli © 2018 resp. privat bild.

PUBLICERAD: 6 november 2023
UPPDATERAD: 9 november 2023

99 miljoner till forskning vid Stockholms universitet inom humaniora och samhällsvetenskap

Här är hela listan över beviljade bidrag från Vetenskapsrådet

– Alla sms:ar mig sina gratulationer, men jag har inte hunnit se vad som hänt, säger hon överraskat, när IMS webbsajt pratar med henne kort efter att hon beviljats projektbidrag från VR.

Anna-Sofia Rossholm, docent i filmvetenskap, kommer i sin studie av "Författare skriver för filmen: självadaptioner i svensk film 1930-tal till 1950-tal" att följa olika författare som låtit sina böcker bli film. Som exempel nämner hon bland annat Astrid Lindgren, Vilhelm Moberg, Per Anders Fogelström och Dagmar Edqvist.

– De har också skrivit manusen själva, och anlitades av branschen för att skriva om sina böcker till film, säger Anna-Sofia Rossholm och tillägger att:

– Det var få kvinnor som skrev under den här tiden.

Anna-Sofia Rossholm planerar att sjösätta sitt projekt så fort hon kan. Hennes kollega Louise Wallenberg, professor i modevetenskap, hoppas kunna påbörja sin studie efter årsskiftet, uppger hon i ett mejl till IMS. Hur känns det att ha fått pengar till ditt projekt om föränderlig maskulinitet? Louise Wallenberg svarar:

– Det är verkligen roligt och glädjande - nu får jag fokusera på ett forskningsområde som intresserat mig länge, och göra så över längre tid, säger hon och beskriver hur det är att ansöka om externa medel:

– Det är svårt, vi söker och söker och lägger ner massor av tid på att skriva ansökningar, enskilt och tillsammans, och ibland så får man medel - men inte alltid för de ansökningar som man själv tycker är starkast och borde ha störst möjlighet. Det är ett vågspel.

Louise Wallenbergs forskningsprojekt "Föränderlig maskulinitet: om alternativa och konventionella mansideal i det svenska 1930-talets film och samhälle" fokuserar på representationer av maskulinitet i den svenska 1930-talsfilmen och i det svenska samhället. Dessa representationer kan sägas vara väldigt motstridiga, berättar hon och tillägger att populärfilmen erbjöd en viss queer och feminint kodad manlighet emedan det ideal som folkhemmet förde fram var traditionellt maskulint.

– Det här glappet mellan två motsatta ideal skapar en oerhört intressant spänning - och jag menar att just denna spänning kan säga mycket om hur manlighet(er) kommit att formeras i svenskt samhälle under 1900-talet, och även in på 2000-talet. Manligheten fortsätter att vara en het potatis, om det vittnar inte minst debatterna som förs på dagens kultursidor, säger Louise Wallenberg.

Beviljade projektbidrag för 2024-2026

Forskare Projekt Bidrag
Louise Wallenberg Föränderlig maskulinitet: om alternativa och konventionella mansideal i det svenska 1930-talets film och samhälle 2,9 miljoner kr
Anna-Sofia Rossholm Författare skriver för filmen: självadaptioner i svensk film 1930-tal till 1950-tal 2,4 miljoner kr

Även tidigare IMS-medarbetaren Jonathan Rozenkrantz, som idag är verksam vid Linnéuniversitetet, beviljades ett tvåårigt projektbidrag till "Filmiska spel: en intermediearkeologisk studie".

TEXT
Svante Emanuelli

Vetenskapsrådets projektbidrag inom humaniora och samhällsvetenskap

Av de 19 lärosäten som får medel från Vetenskapsrådet toppar Stockholms universitet listan med 24 beviljade bidrag inom humaniora och samhällsvetenskap.

Av de forskare som beviljas projektbidrag inom humaniora och samhällsvetenskap är 48 procent kvinnor och 52 procent män. Beviljandegraden ligger på 11 procent för båda könen.

Totalt delas 436 miljoner kronor ut i år. I genomsnitt får varje projekt 1,4 miljoner kronor i bidrag.

Källa: Vetenskapsrådets webbsajt vr.se