Bokaktuell maorisk författare och prisbelönad maorisk Hollywoodskådespelerska besöker Stockholm

På måndagen öppnades konferensen "Between Nations/Across Seas: The Transnational and Transcultural Pacific" i Filmhuset. Konferensen riktar ljuset mot Nya Zeeland och Stilla havsregionen. David Taylor, Nya Zeelands nytillträdde ambassadör, invigningstalade.

Witi Ihimaera Photo: Andi Crown © Penguin Books
Den maoriske författaren Witi Ihimaera besöker Stockholms universitet. Foto: Andi Crown © Penguin Books

PUBLICERAD: 26 juni 2023
UPPDATERAD: 4 juli 2023

Huvudtalare

Professor Dominic Alessio
Dr André Brett, Associate Professor
Rena Owen
Associate Professor Craig Santos Perez
Professor Nicholas Thomas
Dr Wonu Veys
Susan Wilson

Pressinbjudan: Konferens riktar ljuset mot Nya Zeeland och Stilla havsregionen

På konferensen deltar 59 talare från 27 länder och fem kontinenter. Bland de åtta huvudtalarna ser vi bland annat den maoriske författaren Witi Ihimaera (som skrivit den filmatiserade boken "The Whale Rider"), den maoriska Hollywoodskådespelerskan Rena Owen (som medverkat i "Once Were Warriors", "Whina" och "The Dead Lands"), professor Nicholas Thomas, chef för arkeologi- och antropologimuseet MAA, Cambridge, och professor Craig Santos Perez, University of Hawaii, Mānoa.

Ambassador David Taylor opened the conference on Monday 26 June Photo: New Zealand Embassy to Sweden
Ambassadör David Taylor invigde konferensen "Between Nations/Across Seas" på måndagen den 26 juni 2023. Foto: Nya Zeelands ambassad för Sverige

För tre veckor sedan utkom Witi Ihimaera med sin senaste bok, som är en jubileumsutgåva av hans prisbelönta debutroman Tangi. Romanen var den första som skrivits av en maorisk författare, och är därmed en milstolpe inom postkolonial litteratur och Maoriska studier (Maori studies).

"The 50th anniversary edition of this award-winning debut novel"

"Between Nations/Across Seas" är New Zealand Studies Association:s (NZSA) 27:e årliga konferens och anordnas i samarbete med Stockholms universitet och University of Turku i Åbo, Finland, med professor Ian Conrich, Institutionen för mediestudier, som huvudansvarig arrangör. Ett urval av de "papers" som presenteras under konferensen kommer att publiceras av förlaget Intellect Books i tidskriften "Journal of New Zealand and Pacific Studies".

Professor Ian Conrich. Photo: Amb. David Taylor, NZ Embassy Sweden
Professor Ian Conrich. Foto: Ambassadör David Taylor, Nya Zeelands ambassad © juni 2023

Datum: 26 – 30 juni 2023
Plats: Filmhuset/Stockholms universitet, samt University of Turku i Åbo, FINLAND.
Mer om konferensen

Witi Ihimaera

Witi Ihimaera är inte bara en av Nya Zeelands mest produktiva och framstående författare utan även trefaldigt prisbelönad med Wattie/Montana Book of the Year Award, Katherine Mansfield-stipendiat och pjäsförfattare. Hans första roman, "Tangi", vann Wattie Book of the Year Award 1974, en bedrift han upprepade med "The Matriarch" 1986. Hans hyllade roman "Bulibasha, King of the Gypsies", som nu har blivit filmatiserad som "Mahana", vann Montana Book of the Year Award 1995. Witi Ihimaeras andra romaner och novellsamlingar omfattar "The Whale Rider" (som även den har filmatiserats), "Dream Swimmer" (uppföljare till prisbelönade "The Matriarch"), "Pounamu, Pounamu" och "Nights In The Gardens of Spain". 2015 publicerade han den första volymen av sin självbiografi, Maori Boy.
(Källa: Penguin Books)

STOCKHOLM, June 26, 2023. Professor Ian Conrich. Photo: Henrik Schröder © Stockholm University
Professor och arrangör Ian Conrich talar under konferensens första dag i Filmhuset den 26 juni 2023. Foto: Henrik Schröder © Stockholms universitet

This page in English