De undersöker varför IS sprängde antika tempel

2015 attackerar terrorsekten IS världsarvsstaden Palmyra i Syrien. Tempel sprängs, statyer förstörs och museitjäntemän halshuggs. I veckan släpps boken "Förgör de falska gudarna". Och Jesper Huor, en av författarna, förklarar valet av titel: – Det sägs i de förstörelsevideor som den Islamiska staten publicerade i sina medieflöden, säger han till Studio Ett.

Författarna Jesper Huor och Anders Rydell. Copyright/fotograf: Rickard L. Eriksson © 2023
I arbetet med boken har Anders Rydell och Jesper Huor besökt Syrien, Turkiet och Frankrike där de intervjuat arkeologer, rebeller, Al Assad-trogna, terrorister, civila ögonvittnen och den svarta globala marknaden för antikviteter. Copyright/fotograf: Rickard L. Eriksson © Bonnierförlagen 2023

PUBLICERAD: 11 september 2023

Och tillägger:

– De har ju gjort en närmast rockvideo som spelas in. Man kan se i slowmotion hur de med släggor slår sönder tusenåriga statyer på museum.

Jesper Huor förklarar att det ackompanjeras av nasheed - en traditionell form av muslimska sånger som framförs utan musikinstrument.

Drabbades bildstormarna av gudinnans förbannelse? (betallänk)

– De får ju inte ha musik. Så det är ju en slags pratsång, "incantation", som låter som musik. Det är väldigt pampigt och medryckande. Och i en av de mest kända videorna så är en av de fraser som sägs: "krossa avgudarna!" eller "förgör de falska gudarna!".

I intervjun berättar Jesper Huor om staden Palmyra.

– Man kan väl jämföra det med pyramiderna. Det är inte lika känt. Men det är väl Syriens absolut största ruinstad som härstammar från den romerska tiden med massor med tempel från romersk tid och från grekiska byggmästare. Och det är en ökenstad som ligger mitt i en oas, säger Jesper Huor.

IS foton visar hur templet i Palmyra förstörs, rapporterade BBC den 25 augusti 2015.
Den Islamiska statens foton visar hur templet i Palmyra förstörs, rapporterade BBC den 25 augusti 2015. Foto: Jihadistisk webbsajt.

BBC: Islamiska statens foton visar förstörelsen av templet i Palmyra

Jesper Huor och medförfattaren Anders Rydell visar i boken hur lämningarna från mänsklighetens första högkulturer, civilisationens vagga, håller på att utplånas. Via besök i arkiven och resor till dagens krigsdrabbade Palmyra gräver de fram den hemliga historien om kulturarvskriget, kampen mellan jihadister och arkeologer, och om jakten på blodsantikviteter från dagens konfliktzoner till världens främsta museer. På spel står vår gemensamma historia – som riskerar att försvinna.

TEXT
Svante Emanuelli

Ytterligare information

Bokens titel: Förgör de falska gudarna – Palmyra och kriget mot kulturarvet
Författare: Jesper Huor och Anders Rydell
Utgivningsdag: 2023-09-01
Förlag: Albert Bonniers förlag

Vid sidan av sitt författarskap undervisar Jesper Huor även i journalistik vid JMK, Institutionen för mediestudier.

Från maj 2015 till mars 2016 hade terrororganisationen Islamiska staten (IS) kontroll över Palmyra. IS sprängde då sönder världsarvet Baalshamins tempel. Även Bel-templet förstördes liksom andra delar av den unika ruinstaden.

Nasheed är en traditionell form av muslimska sånger, i huvudsak framförd utan musikinstrument – detta på grund av att Koranen kan tolkas som att musikinstrument vänder människan bort från Allah.

(Källor: albertbonniersforlag.sene.se och dn.se)