Fem journaliststudenter vid JMK nomineras till Studentspaden

För andra året i rad nomineras journaliststudenter vid Stockholms universitet till Studentspaden. I år är det Emilia Lindell, Emma Rosdahl och Nadya Abbasi samt Jonathan Aronsson Fält och Felix Wilow som nominerats för två olika gräv. Även journalistläraren Erik Palm har fått en nominering till Guldspaden för Uppdrag gransknings reportage om den utrotningshotade ålen. Det blev känt när Föreningen för grävande journalister på torsdagen den 2 mars offentliggjorde nomineringarna inför Guldspadegalan senare i vår.

Nu har Föreningen för grävande journalister avslöjat samtliga nominerade till Guldspaden 2022. Foto: FGJ © Pressbild 2023

PUBLICERAT: 2 mars 2023
UPPDATERAT: 20 mars 2023

Emilia Lindell, Emma Rosdahl och Nadya Abbasi har uppmärksammats för sin rapportering i Aftonbladet om omvändelseförsök i svenska frikyrkor. Och Jonathan Aronsson Fält och Felix Wilow för sin granskning i Svenska Dagbladet om situationen för ALS-drabbade.

Nominerade bidrag till Studentspaden 2022

Aftonbladet: Omvändelseterapi
av Emilia Lindell, Emma Rosdahl och Nadya Abbasi
Handledare: Erik Palm

SvD: Den ödesdigra väntan – ALS-drabbad i Sverige
av Jonathan Aronsson Fält och Felix Wilow
Handledare: Jesper Huor

Erik Palm, undersökande journalist tillika journalistlärare vid Stockholms universitet nominerades till Guldspaden – i kategorin Etermedia riks dokumentär – tillsammans med Sven Bergman och Ola Christoffersson för SVT Uppdrag gransknings två reportage om Ursprungsålen och Den sista ålen. Tidigare i år har de även nominerats till Stora Journalistpriset i kategorin "årets berättare".

Den sista ålen (kan ses till 31 dec 2024)

Ursprungsålen (kan ses till 6 november 2023)

Guldspaden delas ut i åtta olika kategorier och är Föreningen Grävande Journalisters pris för att premiera god undersökande journalistik. Spadarna delas ut på Guldspadegalan under Grävseminariet, som i år hålls i Karlstad den 31 mars – 1 april 2023.

Sök till Journalistprogrammet

Fakta om Guldspadegalan

Den 2 mars avslöjade Föreningen för grävande journalister samtliga nominerade till Guldspaden 2022. Priset har delats ut sedan 1991 och anses vara Sveriges främsta pris inom grävande journalistik. Juryn främjar journalister som "med engagerad och kunnig journalistik" avslöjat eller skildrat förhållanden som allmänheten inte tidigare känt till. Totalt är 65 personer nominerade. Juryn kommer under Guldspadegalan den 1 april på Karlstad CCC dela ut 21 priser, inklusive Juryns särskilda pris.

Studentspaden delades ut för första gången i samband med utdelningen av 2019 års Guldspadar i september 2020.
(Källa: Föreningen för grävande journalister och Dagens Media)

Journalisten: De nomineras till Guldspaden 2022

Erik Palm nominerad till Stora Journalistpriset 2022