Fil. dr Ole Johnny Fossås försvarade framgångsrikt sin avhandling

– Jag vill gratulera dig till en imponerande avhandling, sade opponent Zoë Druick, när hon sammanfattade doktoranden Ole Johnny Fossås studie. Under fredagen försvarade Fossås, sedermera filosofie doktor, framgångsrikt sin avhandling "Extracting versatility". Betygsnämnden meddelade sitt enhälliga beslut vid 15:54.

Zoë Druick och Ole Johnny Fossås Foto: Svante Emanuelli © 2023
Fr.v. Opponent Zoë Druick, tillika professor vid Simon Fraser University, och doktoranden Ole Johnny Fossås sedermera filosofie doktor i filmvetenskap under disputationen i Filmhuset, Stockholm. Foto: Svante Emanuelli © 8 december 2023

PUBLICERAD: 8 december 2023

Hon tillade:

– Jag har verkligen lärt mig mycket om svensk industriell film av dig. Men framförallt har det verkligen varit roligt att lära sig mer om det. Och det har väckt många intressanta frågor hos mig, om användandet av icke-teatral filmproduktion under denna tidsperiod. Så, jag vill gratulera dig och tacka dig för ditt arbete.

Titel (på svenska): -

Titel (på engelska): Extracting versatility: Films commissioned by the mining industry in postwar Sweden

Ämne: Doktorsavhandling i filmvetenskap

Språk: Engelska

DiVA:
Ladda ned hela avhandlingen här

"Extracting versatility". Grafik: Nicole Lee

Avhandlingens författare

Ole Johnny Fossås, doktorand, Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet

Professor Zoë Druick, School of Communication, Simon Fraser University

Betygsnämnd

Professor Trond Lundemo, Stockholms universitet
Docent Åsa Jernudd, Örebro universitet
Universitetslektor Per Vesterlund, Högskolan i Gävle
Docent Andrea Kollnitz, Stockholms universitet, (suppleant)

Handledare

Professor Marina Dahlquist, Stockholms universitet, kommer att närvara vid överläggningarna.
Professor Bo Florin, Stockholms universitet

Professor Louise Wallenberg, Stockholms universitet