Fil. dr Torbjörn Rolandsson försvarade framgångsrikt sin avhandling

– Det är en mycket väl genomförd avhandling, sade opponenten Fredrik Stiernstedt, Södertörns högskola, när han sammanfattade Torbjörn Rolandssons produktionsstudie. Under fredagen försvarade Rolandsson, sedermera filosofie doktor, framgångsrikt sin avhandling om spellistejournalistik på Sveriges Radio. Betygsnämnden meddelade sitt enhälliga beslut vid 16:30.

Torbjörn Rolandsson Foto: Svante Emanuelli © 2023

Länk till avhandlingen

This page in English

PUBLICERAD: 15 september 2023
UPPDATERAD: 18 september 2023

Titel (på svenska): Spellistejournalistik: En studie av algoritmisk design, automatisering och journalistiska praktiker på Sveriges Radio.

Titel (på engelska): "Playlist Journalism. A study of algorithmic design, automation and journalistic practices at Sveriges Radio"

Ämne: Doktorsavhandling i journalistik

Språk: Disputationen kommer att delvis genomföras på svenska delvis på engelska

Medverkande

Avhandlingens författare

Torbjörn Rolandsson, doktorand, Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet

Opponent

Fredrik Stiernstedt, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Södertörns högskola

Betygsnämnd

Michael Karlsson, professor i journalistik, Karlstads universitet
Julia Velkova, docent i medie- och kommunikationsvetenskap, Linköpings universitet
Anja Hirdman, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Stockholms universitet
Fil. dr Rasmus Fleischer, Stockholms universitet (suppleant)

Handledare

Andreas Widholm, docent i journalistik, Stockholms universitet (kommer att närvara vid överläggningarna)
Jörgen Behrendtz, docent i medie- och kommunikationsvetenskap, Stockholms universitet

Ordförande

Kari Andén-Papadopoulos, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Stockholms universitet

Beskrivning (baksidestext)

Spellistejournalistik undersöker hur Sveriges Radios journalistik förändrades i samband med att bolaget började distribuera sina nyheter via algoritmiskt sorterade spellistor. Med hjälp av teknologifokuserade observationer av spellisteformatets framställning, genomförda på SR mellan 2018 och 2023, erbjuds nya perspektiv på teknologier som annars diskuterats främst i kommersiella journalistiska sammanhang.

Hur formatet och dess algoritmiska komponenter framställdes, tolkades och användes för att förändra bolagets journalistik, påminde i viss mån om hur jämförbara processer ser ut i vinstdrivna mediehus. Spellistenyheter skulle framställas och paketeras på mer publiktillvända vis till exempel. Samtidigt strävade SR efter att använda formatet för att upprätthålla organisationens särart.

Spellistorna skulle fyllas med ljud från underrapporterade platser och data användes inte för att individualisera nyhetsflöden. Genom sitt fokus på formatutveckling i ett public service-sammanhang förmår avhandlingen kasta nytt ljus på algoritmer, automatisering och processer för datainsamling, samtidigt som den också fördjupar förståelsen av vad public service-journalistik är och kan vara i ett medielandskap präglat av sådana fenomen.