Forskare menar att informationskriget om Gaza uppviglar till våld

"I spåren av Hamas terrorattack och Israels invasion av Gaza har även informationskriget eskalerat. Propaganda och lögner flödar i sociala medier. Det skärper konflikten och försvårar seriös dialog. Den digitala offentligheten måste bevakas och reformeras", skriver medieforskaren Kari Andén-Papadopoulos, i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Gazaremsan. KARTA. Foto: Peter Hermes Furian © Mostphotos
Både pro-israeliska och pro-palestinska supportrar har utnyttjat döda och skadade barn som ett vapen i informationskriget, skriver Kari Andén Papadopoulos i en debattartikel i DN Kultur.

Detta är en notis som refererar till en opinionstext i DN. Skribenten svarar för åsikter i debattartikeln.

PUBLICERAD: 16 januari 2024
UPPDATERAD: 16 januari 2024

Informationskriget om Gaza väcker hat och uppviglar till våld

Kari Andén-Papadopoulos Foto: Privat

"Det är vår sak att bevaka hur både plattformar och lagstiftare i EU och övriga världen hanterar den ödesdigra utmaningen att skydda användare från skadlig desinformation och upprätthålla förtroendet för den digitala informationsmiljön, utan att begränsa människors rättigheter genom att centralisera kontrollen över "sanningen" och yttrandefriheten", hävdar Kari Andén-Papadopoulos.

Mer om Kari Andén-Papadopoulos

Kari Andén-Papadopoulos är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet och verksam vid Institutet för framtidsstudier.

Besök hennes profilsida