Grävande reportage av journaliststudenter på SU publicerade i Aftonbladet.

31 maj publicerade Aftonbladet en artikel av de tre journaliststudenterna Emma Rosdahl, Emilia Lindell och Nadya Abbasi. De tre pluggar det 3-åriga kandidatprogrammet i Journalistik och reportaget gjordes under kursen ”Undersökande journalistik” som är en del av den fjärde terminen. Nadya Abbasi berättar om resan som ledde fram till publiceringen:

Hur har det varit att arbeta med grävreportage och sedan få det publicerat?
-    Jättelärorikt! Det är så stort för oss som journaliststudenter att bli publicerade på riktigt i Aftonbladet.

Hur började ni med reportaget?
-    Vi hade hört talas om Conversion Therapy ”omvändelseterapi” i USA och ville göra något om det i Sverige. Men när vi började med grävuppgiften i mars hittade vi inte några offentliga handlingar och annat att begära ut så då bestämde vi att försöka Wallraffa för att få fram historien.

Skärmdump artikel aftonbladet
Foto: Skärmdump aftonbladet.se

Hur var det att arbeta med den metoden?
-    Det var känslomässigt tufft att arbeta så, men det var så viktigt att få fram verkligheten, så oss är det inte synd om.

Hur var det att arbeta i grupp?
-    Att arbeta i grupp har varit jätteviktigt. Vi tre är väldigt olika som personer och har kunnat komplettera varandra i arbetet och även kunnat stötta varandra. Under kursen har också kurslärare Erik Palm, med stor erfarenhet av grävande journalistik, funnits med för tips och råd under resan även om vi arbetat självständigt. Så vi har fått känna på hur det är att arbeta själva i vår grupp.

Vad gjorde ni efter grävreportaget?
-    Nu arbetar vi med en radiodokumentär på ”Dokumentärkursen” – med Jesper Huor som lärare - om Nytorgsmannen.

Vad händer nu?
-    Efter sommaren gör vi vår praktik som journalister under hela höstterminen och jag kommer vara på TV4.

De tre studenterna som gjorde reportaget
Reportrarna Emma Rosdahl, Emilia Lindell och Nadya Abbasi studerar på JMK, journalistprogrammet Stockholms universitet. Foto: Magnus Sandberg

Läs hela reportaget i Aftonbladet här

Uppdaterat: Under den hektiska publiceringsdagen hann Emilia Lindell även vara med live i P3 Nyheter, SR och berätta om reportaget.

Vill du också göra grävande reportage?

Studera kandidatprogrammet i journalistik på SU!

Läs mer om programmet här