"Hon har har nått en enorm publik utanför den modeintresserade klicken"

– Susanne Ljung är en av Sveriges mest intressanta, produktiva och kunniga populärkulturjournalister - som med sitt radioprogram Stil i P1 har nått en enorm publik, långt utanför den tidigare lilla modeintresserade klicken, säger Louise Wallenberg, professor i modevetenskap, Stockholms universitet, som tillägger att Stil kommit att bli ett folkbildande program.

Susanne Ljung. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Stockholms universitet har utsett Susanne Ljung och Richard Dyer till hedersdoktorer

PUBLICERAD: 10 oktober 2023
UPPDATERAD: 22 november 2023

På måndagen den 9 oktober besökte Susanne Ljung Institutionen för mediestudier där hon medverkade i ett samtal med Louise Wallenberg och Anja Hirdman, professor i medie- och kommunikationsvetenskap.

Enligt Louise Wallenberg går det inte att underskatta Susanne Ljungs betydelse för modevetenskapen.

– Hon har genom sina många reportage och inte minst genom sitt radioprogram bidragit till att inte bara öka intresset för mode och moderelaterade frågor, men även visat, om och om igen, hur mångsidigt och komplext mode faktiskt är som kulturellt, estetiskt, socialt och ekonomiskt fenomen, säger Louise Wallenberg.

Hon tillägger att det finns andra forskningsprojekt som bedrivs i samma anda som det Susanne Ljung förespråkar.

– Jessica Conrahs avhandlingsprojekt går mycket i Ljungs anda: hon studerar New Yorks underground-musikscen före MTV's genomslag med fokus mycket på stil och anti-mode, säger Louise Wallenberg och sammanfattar Susanne Ljungs arbete kort:

– Nytänkande och alltid välforskat: hon är alltid så väldigt påläst och hittar alltid nya teman och ingångar att belysa!

TEXT:
Amanda Gonzalez Bengtsson och Svante Emanuelli

Mer information

Installations- och promotionshögtid. Den 29 september 2023 promoverades bland annat Susanne Ljung och Richard Dyer till hedersdoktorer vid Stockholms universitet under en ceremoni som livestreamades från Stockholms stadshus.

Att verka i korsdraget mellan pop- och finkultur. Den 9 oktober 2023 medverkade nyblivna hedersdoktorn Susanne Ljung i ett samtal i JMK-salen med Anja Hirdman och Louise Wallenberg, Stockholms universitet, om hur det är att verka i korsdraget mellan pop- och finkultur.

Modevetenskaplig forskning vid Stockholms universitet. Här kan du läsa mer om den forskning som bedrivs vid Institutionen för mediestudier:

Modevetenskaplig forskning