Hon skrev repliker till vetenskaplig soaré om monarkin

− Den vetenskapliga sfären är ju ganska hårt konventionsstyrd − man skriver artiklar, håller föredrag och deltar i paneldebatter − men teater och dramatik är en ny dimension, ett mycket större kreativt rum, säger medieforskaren Kristina Jerner Widestedt till Vetenskapsrådets tidning Curie om den vetenskapliga soarén om monarkin som framfördes på Cirkus tidigare i höst.

Forskarna inspekterar scenen på Cirkus
Forskarna Kristina Widestedt, Emil Edenborg, Mattias Frihammar och Maria Wendt inspekterar scenen på Cirkus. Foto: Cecilia Åse

PUBLICERAD: 5 oktober 2023

Och tillägger att:

– Gränserna för vad som är tillåtet och möjligt förflyttas.

För Kristina Widestedt utgjorde föreställningen "Kungen 50 år på tronen - en vetenskaplig soaré om monarkins magi, mening och makt" ett helt nytt sätt att dela med sig av sin forskningsbaserade kunskap på till samhället utanför - via den så kallade tredje uppgiften.

"Tredje uppgiften är inget man slipar på, därför är det svårt att bli bra på den"

Hon säger att hon visste vilka repliker hon ville att skådespelarna skulle leverera, men att hon samtidigt inte hade tidigare erfarenheter av att skriva teatermanus. Hon och övriga forskare som medverkade i soarén fick hjälp av dramaturgen Magnus Lindman.

Kunglig forskning blev föreställning på Cirkus

− Vi hade möten med dramaturgen och skådespelarna som läste upp texten och jag reviderade texten flera gånger så att den skulle bli spelbar. Väldigt roligt och kreativt, säger Kristina Widestedt.

Text:
Svante Emanuelli

Mer information

Kristina Widestedt är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för mediestudier och forskar om mediebilden och mediebevakningen av kungahuset.

Den 23 november anordnas även ett profilseminarium på Accelerator om den vetenskapliga soarén som anordnades tidigare i höst. Initiativtagarna Mattias Frihammar och Cecilia Åse kommer då att berätta mer om uppsättningen.

Att förmedla forskning om monarkin utanför boxen