Huor efter nomineringen: "Jag vågar inte hoppas"

Journalisten och författaren Jesper Huor, som till vardags undervisar i journalistik vid JMK, Institutionen för mediestudier, nominerades tillsammans med medförfattaren Anders Rydell till Guldspaden på måndagen för boken Förgör de falska gudarna.

Författarna Jesper Huor och Anders Rydell. Copyright/fotograf: Rickard L. Eriksson © 2023
I arbetet med boken har Anders Rydell och Jesper Huor besökt Syrien, Turkiet och Frankrike där de intervjuat arkeologer, rebeller, Al Assad-trogna, terrorister, civila ögonvittnen och den svarta globala marknaden för antikviteter. Copyright/fotograf: Rickard L. Eriksson © Bonnierförlagen 2023

PUBLICERAD: 27 februari 2024
UPPDATERAD: 28 februari 2024

Du har nu du blivit nominerad till Föreningen grävande journalisters pris Guldspaden. Hur känns det?

– Det är fantastiskt roligt. Och överraskande! Guldspaden är ju ett grävpris, ett pris för traditionell granskande journalistik, det måste vara extremt ovanligt att en hybridbok, som kombinerar essäistik, undersökande reportage och kulturhistoria nomineras i dessa sammanhang. Guldspaden ges mest till granskningar och avslöjanden, så det är alert av juryn, säger Jesper Huor.

Vad innebär detta erkännande för dig som journalist?
– Det är en speciell bransch, delvis rutten och delvis underbar, och självklart är det jätteviktigt att synas när man väl kommer ut med något, så det höjer förstås mitt kulturella kapital i branschen.

Hur ser chanserna ut till att ni kammar hem det här priset?
– Jag vågar inte hoppas. Men kanske 25 procent – det är fyra nominerade i bok-klassen.

Sist vi talades vid nämnde du att du kanske skulle börja med ett nytt bokprojekt i vår. Vad har hänt sen sist?
– Jag har flera starka idéer och får ibland förslag från olika förlag, men inte riktigt tagit mig samman och börjat med något på allvar. Förra boken tog fem år, så egentligen kan jag känna för snabbare puckar, något mer lättsamt.

Vad har du på gång annars?
– I vår har jag en kurs i dokumentärt berättande på JMK, det ska bli otroligt kul. Vid sidan av det förkovrar jag mig i dramaturgi och skriver ibland lite kulturjournalistik. Dessutom kämpar jag för att låta bli att börja snusa igen.

TEXT
Svante Emanuelli

Fler priser och erkännanden

Boken "Förgör de falska gudarna – Palmyra och kriget om kulturarvet", som Jesper Huor skrivit tillsammans med Anders Rydell, utsågs 2023 till en av årets bästa böcker av Dagens Nyheters, Aftonbladets och Expressens kultursidor.

Författarna har nominerats till Guldspaden och vinnarna avslöjas på Grävseminariet i Gävle den 22–23 mars 2024.

Vid årsskiftet tilldelades Huor även ett treårigt arbetsstipendium från Författarfonden och Fotokopieringsstipendiet från Författarförbundet.

Och författarparet tilldelades ett även pris av Svenska Akademien.

Det avslöjade författarna i sitt gräv

Jesper Huor får pris av Akademien

De undersöker varför IS sprängde antika tempel

Här är de nominerade till Guldspaden 2023