Jesper Huor får pris av Akademien

Jesper Huor, lärare vid journalistutbildningen på JMK, Institutionen för mediestudier, har belönats med 50 000 kronor ur Svenska Akademiens egna medel, skriver akademien i ett pressmeddelande.

Författaren och journalisten Jesper Huor. Copyright/fotograf: Rickard L. Eriksson © Bonnierförlagen
Författaren och journalisten Jesper Huor. Copyright/fotograf: Rickard L. Eriksson © 2023 Bonnierförlagen

PUBLICERAT: 20 december 2023

– Det var både hedrande och överraskande, säger Jesper Huor, som är aktuell med boken "Förgör de falska gudarna – Palmyra och kriget om kulturarvet".

Belöningarna avser i första hand litterära, språkliga och allmänt kulturella insatser, skriver Svenska Akademien.

– Jag är glad, inte bara för min egen skull, utan också för att genren – litterära och essäistiska reportageböcker – uppmärksammas, säger Jesper Huor.

Boken, som han skrivit tillsammans med Anders Rydell, har utsetts till en av årets bästa böcker av Dagens Nyheters, Aftonbladets och Expressens kultursidor.

Jesper Huor säger att priset från Akademien innebär både ära och uppmärksamhet. Och tillägger att prispengarna förstås också behövs.

– Att under fem år jobba med ett bokprojekt som inte är en bästsäljande deckare - är ju lite som ett ekonomiskt självmord. Så det betyder ju att jag får mer tid att skriva någonting nytt igen.

Under arbetet med den senaste boken besökte han Syrien och Turkiet.

– Jag har träffat massor med människor som lever och tänker på ett annat sätt än vi gör. Det har vidgat min förståelse av världen.

Utöver priset från Svenska Akademien fick han i förra veckan även besked om att han tilldelats ett treårigt arbetsstipendium från Författarfonden och Fotokopieringsstipendiet från Författarförbundet.

– Jag fick tre stipendier samtidigt. Helt sjukt!

Svenska Akademien tilldelar dessutom 50 000 kronor var till Anders Rydell, Ann-Helén Laestadius och Jonathan Lindström. Pristagarnas namn kommer att läsas upp av den ständige sekreteraren vid Svenska Akademiens årliga högtidssammankomst i Börssalen, Stockholm, den 20 december.

Till våren hoppas Jesper Huor kunna börja med ett nytt bokprojekt igen.

– Jo, jag har ett flertal bokidéer, men jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska satsa på än.

TEXT:
Svante Emanuelli

P1 Kultur sände nyligen ett reportage där Jesper Huor berättar om sina intryck från den skövlade ökenstaden i den syriska öknen.

Ytterligare information

Jesper Huor, född 1975, är journalist, författare och mångsysslare. Han undervisar även i journalistik på JMK vid Institutionen för mediestudier. Han debuterade med Sista resan till Phnom Penh (2006), varpå följde I väntan på talibanerna (2010) och Älskade terrorist (2016). Huor har också gjort dokumentärer för radio och TV, bland annat den prisbelönade Bibliotekarien – boktjuven som sprängdes (2009), Wikirebels (2010), Mot andra världar (2020) och senast Förgör de falska gudarna – Palmyra och kampen om kulturarvet (2023).

De undersöker varför IS sprängde antika tempel

Ny bok om IS attacker mot världsarvsstaden

Svenska Akademiens belöningar ur egna medel