Journalistläraren Jesper Huor nominerad till Årets stilist

– Otroligt, jag är jätteglad. Som frilans är det förstås extra roligt att bli uppmärksammad, säger Jesper Huor, författare och journalistlärare vid Stockholms universitet, till tidningen Journalisten efter att ha nominerats till Årets stilist.

Författaren och journalisten Jesper Huor. Copyright/fotograf: Rickard L. Eriksson © Bonnierförlagen
Författaren och journalisten Jesper Huor. Copyright/fotograf: Rickard L. Eriksson © 2023 Bonnierförlagen

PUBLICERAD: 26 april 2024

Jesper Huor: "Målet är att få texten att vibrera"

På Journalistens fråga om varför han tror att han nominerats svarar Jesper Huor:

– Det måste handla om den konstnärliga kvaliteten i berättandet. Och bredden: jag har ju skrivit både lättsamma kåserier om hur det är att få översvämning på en toa i Ödeshög, personliga essäer om talibanernas seger i Afghanistan, och hårda angrepp på till exempel Knausgård – för hans pinsamma svassande för Jan Myrdals Leninpris. Och så har jag gjort nio dokumentärer för radio och tv och skrivit fyra böcker, det är ändå en del.

Fler artiklar

Jesper Huor får pris av Akademien
De undersöker varför IS sprängde antika tempel
Huor efter nomineringen: "Jag vågar inte hoppas"

Fler priser och erkännanden

Boken "Förgör de falska gudarna – Palmyra och kriget om kulturarvet", som Jesper Huor skrivit tillsammans med Anders Rydell, utsågs 2023 till en av årets bästa böcker av Dagens Nyheters, Aftonbladets och Expressens kultursidor.

Författarna har nominerades även till Guldspaden 2024.

Vid årsskiftet tilldelades Huor även ett treårigt arbetsstipendium från Författarfonden och Fotokopieringsstipendiet från Författarförbundet.

Och författarparet tilldelades ett även pris av Svenska Akademien.