Modeforskare: "Lyxkonsumtionen har under 2000-talet nått generation Z"
Trots det svåra ekonomiska läget väntas den globala försäljningen av lyxprodukter öka i år, uppger TV4. Och enligt Paula von Wachenfeldt, docent i modevetenskap, har lyxkonsumtionen gått ner i åldrarna.
Paula von Wachenfeldt intervjuades på lördagen av Jenny Strömstedt om konsumtionen av lyxvaror. Foto: Skärmdump TV4 Nyhetsmorgon © 2023
PUBLICERAD: 11 december 2023
Modeexperten: "Lyxen är odemokratisk"
– Lyxkonsumtionen har under 2000-talet nått generation Z, alltså sådana som är födda mellan mitten av 90-talet till mitten av 2000-talet, säger Paula von Wachenfeldt i en intervju med TV4 på lördagen, och tillägger:
– Generation Z är oerhört viktiga för lyxindustrin.
"Sociala medier har blivit den största kommunikationskanalen för lyxmodet"
Tema
Senast uppdaterad: 11 december 2023
Sidansvarig: Institutionen för mediestudier