Professor: "Alla förutsatte att män skapade filmindustrin"

– Det sägs ibland att historien skrivs av de som segrar. Goda vänner till filmbolagscheferna skrev de första raderna i historieböckerna. Och så småningom glömdes kvinnornas historiska insatser bort, säger filmprofessor Jane Gaines, Columbia University (USA), som i många år forskat om filmhistoriens kvinnliga pionjärer.

PUBLICERAD: 25 juni 2020
UPPDATERAD: 30 sept. 2022

I april 2020 utsågs Jane Gaines till hedersdoktor vid Stockholms universitet, men högtiden sköts upp på grund av coronapandemin. Denna intervju genomfördes i maj samma år. Imorgon 30 september 2022 promoveras hon till hedersdoktor under en ceremoni i Stadshuset.

VIDEO: Se inspelningen från högtiden i Stadshuset [01:14:45-01:19:22]

1990 tog Jane Gaines initiativet till Women Film Pioneers Project som gick ut på att att undersöka kvinnliga filmarbetares förbisedda roll inom den tidiga filmindustrin.

– Vi fick lära oss att männen skapade filmindustrin. Men all bevisning pekade åt ett helt annat håll.

Det du vill göra med dina upptäckter som historiker och teoretiker, det är att störa status quo, och det rådande kunskapsläget inom forskningsfältet.

Sedan hon nyligen inlett ett forskningssamarbete med arkivexperten Peter Bagrov, som tidigare arbetat vid det ryska filmarkivet i Moskva, har hon gjort stora framsteg. Nu arbetar han vid George Eastman-muséets filmavdelning i Rochester, New York.

– På sistone har mitt största genombrott skett i samarbete med filmcurator Peter Bagrov, som bidragit med en lista av ryska kvinnor vars arbete överlevt i Moskva. Och vi hade ingen aning om vad det avgörande ögonblicket innebar för kvinnliga klippare, filmfotografer och manusförfattare bakom långfilmer som vi först upptäckt på senare tid, säger hon.

Och tillägger att:

– Min poäng här är att bevisen av så mycket bevarad film och kvinnliga filmarbetare i så många länder – utmanar tanken om att det var männen som skapade filmindustrin.

När Stockholms universitet utsåg Jane Gaines till hedersdoktor motiverades det med att hon "på ett utmärkande sätt bidragit till universitetets forskning och utbildning". Senast hon besökte Sverige var i början av året (red. anm. dvs. 2022).

Läs denna artikel på engelska (in English)

– Innan coronapandemin bröt ut besökte jag Stockholms universitet i februari i år tillsammans med en grupp av europeiska och amerikanska forskare, för att undersöka historiska samband mellan tidiga kvinnliga filmskapare vi forskat om med aktuella framgångsrika svenska regissörer.

Enligt Jane Gaines finns det idag flera kvinnliga regilöften i det svenska filmlandskapet.

– Det här är exempel på hur kvinnliga regissörer funnit en röst i den svenska filmindustrin, med otroligt spännande filmer som Lisa Aschans Apflickorna, och Amanda Kernells Sameblod.

Svante Emanuelli

Mer om Jane Gaines

Hon är en av de internationellt mest betydelsefulla forskarna och en pionjär inom filmhistoria och feministisk filmteori. Hennes rika gärning inkluderar en mångfald publikationer, flertalet prisbelönta, inom vitt skilda områden såsom åskådarskap och mediehistoria.

Hedersdoktorer 2022

Både Marina Dahlquist, professor i filmvetenskap, och Louise Wallenberg, professor i modevetenskap, från Institutionen för mediestudier, kommer att vara närvarande under ceremonin i Stockholms stadshus då Jane Gaines mottar utmärkelsen som hedersdoktor.

Produktionsfakta

Tack till Lotta Gerlach, Lars Lindström och Lina Östlund vid Nordisk Film, Gunnar Zetterberg, Team Medieproduktion och Anne Heikkinen Sandberg vid Stockholms universitet samt Dareful.

Klipp från: Sameblod © Nordisk Film, installations- och promotionshögtiden i Stockholms stadshus 2019 samt flygbilder från New York City:s skyline.

Pressbilder: Sameblod © Nordisk Film och Apflickorna © Atmo
Bildbank: Yegorovnick, User 89345/77228 © Mostphotos
Flygbilder: Dareful. Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

Intervjun genomfördes den 11 maj 2020 via Zoom. Av: Svante Emanuelli © 2020