Rebecca Bengtsson Lundin fick FSMK:s pris för bästa avhandling

– Det känns roligt att bli uppmärksammad, säger medieforskaren Rebecca Bengtsson Lundin som i slutet av förra veckan tilldelades FSMK:s pris för bästa avhandling inom journalistik/medie- och kommunikationsvetenskap under en konferens i Norge.

Rebecca Bengtsson Lundin Foto: © Privat
Den 17 augusti 2023 tilldelades Rebecca Bengtsson Lundin FSMK:s pris för bästa avhandling. Foto: © Privat

PUBLICERAD: 21 augusti 2023
UPPDATERAD: 21 augusti 2023

Ladda ned hela avhandlingen

– Jag vill rikta ett stort tack till FSMK för priset, och även till mina handledare Miyase Christensen och Anna Roosvall för det stöd jag fick under arbetet med avhandlingen. Och så klart till mina härliga kollegor som alla bidragit till min tid på IMS på olika sätt, säger  Rebecca Bengtsson, som disputerade vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet, för snart två år sedan.

"Så välförtjänt", skriver Miyase Christensen i ett mejl och Anna Roosvall tillägger i ett annat att det är "väldigt roligt att Rebeccas avhandling uppmärksammas på detta sätt!"

– Under hösten kommer jag att arbeta på Institutionen för medier och journalistik vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Jag kommer framförallt att undervisa i journalistik på grundutbildningen. Det blir en kul utmaning, säger Rebecca Bengtsson Lundin och tillägger att:

– I februari börjar jag sedan en postdoktorstjänst vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper vid Umeå universitet där jag under två år kommer att forska kring bildetisk praktik i relation till journalistik. Institutionen har en spännande, interdisciplinär miljö som jag ser framemot att bli en del av.

Juryns motivering:

"Denna avhandling är en framstående svensk doktorsavhandling med ett tydligt bidrag till fältet, såväl genom att föreslå och testa ett nytt sätt att förstå fotojournalistiska metoder och foton i pressen, som utvecklingen av den teoretiska diskussionen kring användningen av foto i journalistiska reportage om människor på flykt. Avhandlingen är välstrukturerad, kombinerar teoretiska perspektiv på ett genomtänkt och innovativt sätt, är synnerligen välskriven och välgrundad i relevant forskning. Den knyter samman teori och praktik på ett berömvärt sätt och forskningsfrågan besvaras genom analys av ett omfattande empiriskt material."

Avhandlingen "Appearance and photographs of people in flight".
Omslagssida till Rebecca Bengtsson Lundins doktorsavhandling.

Mer information

Rebecca Bengtsson Lundin disputerade den 19 november 2021 vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet med avhandlingen "Appearance and photographs of people in flight: A qualitative study of photojournalistic practices in spaces of (forced) migration" inom ämnet journalistik.

Föreningen för svensk medie- och kommunikationsforskning (FSMK) är Sveriges största nätverk av forskare inom medier och kommunikation.

Prisutdelningen ägde rum vid FSMK:s årsmöte den 17 augusti under NordMediakonferensen i Bergen, Norge.