Svenskarnas förtroende högt för krigsrapporteringen i de stora nyhetsmedierna

De stora svenska nyhetsmedierna har en stark position hos den svenska allmänheten, när det gäller krigsrapporteringen från Ukraina. Det visar en studie som medieforskarna Andreas Widholm, Stockholms universitet, och Gunnar Nygren, Södertörns högskola, genomfört och som idag publiceras i 2022 års nationella SOM-undersökning från Göteborgs universitet.

Den 24 februari 2022 gav Putin order om en "militär specialinsats" i Ukraina. Foto: SVT © 2022
Den 24 februari 2022 gav Putin order om en "militär specialinsats" i Ukraina. Därefter följde en storskalig invasion av grannlandet. Foto: Skärmdump SVT Nyheter © 2022

PUBLICERAD: 14 JUNI 2023
UPPDATERAD: 15 JUNI 2023

Nästan nio av tio svenskar hämtar sina nyheter om konflikten i de stora dagstidningarna och etermedierna minst varje vecka. Förtroendet för mediernas bevakning av kriget är också högt. Undersökningen visar att ålder och sociala faktorer hos nyhetskonsumenten har betydelse när vi väljer att fördjupa oss i nyhetsflödet.

Högutbildade män i storstäder väljer gärna internationella medier, medan lågutbildade och äldre män i mindre tätorter gärna går till svenska alternativa nyhetssajter. Yngre människor hämtar oftast nyheter och opinionsmaterial om konflikten i sociala medier, men förtroendet för dessa samt för alternativa medier är lågt.

"Ändå är användningen av alternativa medier högre när det gäller krigsnyheter än för generell nyhetskonsumtion, något som kan hänga ihop med en brist på mångfald i de etablerade mediernas rapportering", skriver artikelförfattarna.

Ovisshetens tid

Gunnar Nygrens och Andreas Widholms delkapitel:

Varifrån får svenskarna sina nyheter om kriget i Ukraina?

publiceras idag 14 juni 2023 i den 82:a forskarantologin från SOM-institutet:

Ovisshetens tid