Så redovisar du dina kvitton i Primula

Hur redovisar man egentligen sina utlägg och reseräkningar i Primula? Följ vår guide i 8 steg. Glöm inte att registrera dina kvitton senast den 10:e i varje månad om du vill ha ersättningen utbetald med din lön i slutet av månaden.

  1. Välj rätt formulär: utlägg/bilersättning vid enbart utlägg, de andra två väljer man när även traktamente ska utbetalas
  2. Institution och kostnadsbärare behövs för att kunna skicka iväg ärendet, ange gärna projektnummer för att kostnaderna ska hamna rätt. Efter det, klicka på ”lägg till knappen” för att spara konteringen. I vår lathund för kontosträngar i Primula hittar du all information du behöver om kontering. 
  3. Vet man inte vilket projektnummer som ska användas, skriv i meddelanderutan om det ska gå på tex expenser eller på ett visst projekt. Efter det, klicka på ”lägg till knappen” för att spara meddelandet
  4. Vi behöver alltid originalkvitton (även om de finns inscannade i Primula) och säkrast är att lämna de i våra fack, dvs inte med internposten som tar ca en vecka
  5. Vi behöver det ”riktiga” kvittot och inte enbart en ”slip” från en kortmaskin. De får max vara 3 månader gamla.
  6. Fyll i korrekt moms i rutan som avser moms, finns inget momsbelopp ange 0 för att kunna skicka iväg ärendet
  7. Skapa inte flera ärenden om det inte är nödvändigt. Försök att samla flera kvitton i samma ärende om kostnaden ska belasta samma kostnadsställe (tex. expenser/projekt)
  8. För att vara säker på att få sina utlägg utbetalda innevarande månad, se till att lämna underlagen i god tid innan brytdagen (vanligtvis den 10:e) så de hinner granskas av två personer
På denna sida