Intresserad av klimat, hav och miljö?

Föreställ dig en värld där klimatet är i balans och ger utrymme åt rika ekosystem som frodas med en mångfald av växter och djur.

I den här visionen finns överflöd av ren och förnybar energi och konsumentprodukter som har minimal påverkan på miljön. Det är en värld som präglas av miljövänlighet, rättvisa och hållbarhet, en värld som gynnar växter, djur, människor, samhället och vår planet som helhet. Denna vision kan tyckas avlägsen, men den är inte enbart en dröm - det är en framtidsvision som vi alla kan bidra aktivt till.

En film av Caroline Falkman och Anna Allergren, kommunikationsavdelningen SU

En djup förståelse för vår omvärld är avgörande, och den uppnås genom en stark grund i miljövetenskap. På Stockholms universitet kan du få en sådan utbildning som utrustar dig med kunskapen och färdigheterna för att göra verklig påverkan på världen.

Titta på denna film och låt Professor Anna Sobek och doktoranden Julia Asplund berätta om varför du borde välja att studera miljövetenskap vid Stockholms universitet.

Om du har grundläggande behörighet men saknar särskild behörighet för att komma in på utbildningen finns det möjlighet att gå naturvetenskapligt basår. Efter att ha avslutat basåret med godkänt resultat är du garanterat behörig till kandidatprogrammet i miljövetenskap. Det är ditt första steg mot att forma den framtida världen enligt din vision och samtidigt göra den mer miljövänlig, rättvis och hållbar för alla - växter, djur, människor, samhället och planeten.

Välkommen till en framtid där du gör skillnad!

Läs mer om våra utbildningar här.