Till minne av hyllade professor emeritus Sören Jensen

Det är med sorg i hjärtat som vi meddelar bortgången av vår högt ansedde kollega och kära vän, professor emeritus Sören Jensen, som lämnade oss den 24 september 2023.

Sören Jensen är främst känd för sitt banbrytande arbete år 1966, då han upptäckte och identifierade polyklorerade bifenyler (PCB) i miljöprover från Sverige. Denna upptäckt var resultatet av ett oväntat fynd under analysen av bekämpningsmedlet DDT, där okända ämnen dök upp på provkromatogrammen. Med hjälp av avancerad masspektrometri-teknologi identifierade han dessa okända föreningar som PCB, en grupp av industriella kemikalier som vid den tiden användes omfattande. Professor Jensens upptäckt ledde till en global medvetenhet om mycket toxiska PCB som förorenade miljön. Som svar på detta förbjöd Sverige användningen av PCB år 1972, och andra länder följde efter. PCB är fortfarande en betydande miljöförorening på grund av sina långlivade egenskaper och sin förmåga att ackumuleras i levande organismer.

Professor Emeritus Sören Jensen. Photo: Private

Sören Jensens arbete med PCB lade grunden för vår institutions forskningsinriktning, vilket innefattar utveckling av nya analytiska metoder, sökande efter nya kemikalier och deras metaboliter i miljöprover, samarbete med experter från olika områden, bedömning av kemikaliernas påverkan på människor och miljön, samt arbete för reglering av farliga ämnen.

Sören Jensen var känd för sin vision, kreativitet och generösa hjälp med utveckling av analytiska metoder. Även på äldre dar var han aktiv inom vår institution och har lämnat ett bestående avtryck på vår forskning.

Vi kommer att sakna honom djupt, och han kommer att fortsätta påverka miljövetenskapen.

Få djupare insikter om Sören Jensens forskning i avsnitt 2 av podden Människorna bakom larmen