Stiftelsen Sven och Ebba-Christina Hagbergs personliga pris - tilldelas Kristina Jonas

Kristina Jonas, forskare på institutionen för Molekylär biovetenskap, har tilldelats det personliga priset av stiftelsen Sven och Ebba-Christina Hagberg. Därtill har hon fått ett forskningsstöd. Summan för både priset och anslaget är på totalt 650 000 kronor.

Sven och Ebba-Christina Hagbergs Stiftelse arbetar med att stimulera och understödja vetenskaplig forskning. Årligen delas ett personligt pris ut till en man eller kvinna som utmärkt sig genom sin forskning. I år delades det personliga priset ut till Kristina Jonas som dessutom får ett forskningsstöd. Summan för både priset och anslaget är på totalt 650 000 kronor. Kristina har fått priset för sina studier i biokemiska och molekylärbiologiska studier av bakteriers tillväxt och reproduktion.

Kristina Jonas kommenterar utnämningen av priset "Det är en stor ära att få det här priset. Tidigare pristagare inkluderar mycket skickliga forskare i Sverige och jag känner mig hedrad över att listas som en av dem. Priset är ett erkännande av det hårda arbetet från nuvarande och tidigare medlemmar i min forskargrupp."

För att läsa mer om Kristinas forskargrupp och Sven och Ebba-Christina Hagbergs pris följ länkarna nedan.