Forskare berättar om tinande permafrost på klimattoppmötet COP 28 i Dubai.

Just nu pågår ett världstoppmöte om klimatförändringar, COP 28 i Dubai. Gustaf Hugelius är på plats och presenterar forskning om hur tinande permafrost påverkar det globala klimatet och de människor som lever i Arktis vid ”Cryosphere Pavilion” under COP 28.

Gustaf Hugelius deltar på klimattoppmötet COP 28 i Dubai.

Rapporten visar att vi inte kan förhandla med isens smältpunkt, säger Gustaf Hugelius, professor vid Institutionen för naturgeografi och vice direktör för Bolincentret för klimatforskning, Stockholms universitet.

Gustaf är delaktig i arbetet med en ny rapport ”International Cryosphere Climate Initiative (ICCI)”. Rapporten sammanfattar tillståndet för kryosfären (som är allt fruset vatten i hydrosfären, inklusive kortvarig snö och is) där resultaten visar på vikten av att inse att vi inte kan förhandla med isens smältpunkt. Rapporten betonar också att 1,5°C är det enda alternativet och att det 2°C-mål som lagts fram i Parisavtalet är alldeles för högt.

Gustaf föreläser om tinande permafrost på COP 28.

Läs mer om rapporten och se intervjuer med Gustaf i SVT och Göteborgsposten (GP)