Studenter lär sig tillämpa kunskaper i fält

I mitten av oktober genomfördes en tredagars exkursion med kursen ”Mark, landformer och vegetation” (7,5 hp, GE5043).

Reuterbergs hästhage. Foto: Helle Skånes.
Studenter på kursen "Mark, landformer och vegetation" på exkursion i Reuterbergs hästhage. Foto: Helle Skånes.

Studenterna fick tillämpa digitala metoder för fältorientering, samt kontrollerade den flygbildstolkning av vegetation och jordarter de gjort innan exkursionen, säger läraren Lasse Westerberg.

Under exkursionen fick studenterna ett brett geovetenskapligt och ekologiskt perspektiv där vi bland annat besökte Stengärdet på Köpingsåsen och studenterna fick övning i enkla fältmätningsmetoder för att konstruera en topografisk transekt med information om jordarter, jordmåner och vegetation. Vidare besöktes Kvismarens naturreservat, där vi diskuterade hur de stora sjösänkningarna i slutet av 1800-talet har påverkat markförhållanden, markanvändning och ekologi. Under en heldag karterade studenterna en transekt från Kilsbergen ner till Närkeslätten.

En oljehamn och soptipp omvandlas till våtmarker och betesmarker

Exkursionen avslutades med ett besök i Oset och Rynningevikens naturreservat, ett område som tidigare varit en oljehamn och soptipp, men där Örebro kommun och länsstyrelse idag har anlagt våtmarker och betesmarker i syfte att rekonstruera det ursprungliga natur- och kulturlandskapet. På väg hem till Stockholm stannade vi också till i Reuterbergs hästhage, ett litet naturreservat starkt präglat av bete i det äldre jordbrukslandskapet. Hagen förvaltas idag av Länsstyrelsen i Västmanland län, och hålls öppen med hjälp av betande djur.

Text Lasse Westerberg och foto Helle Skånes.

Studenter och lärare på på exkursion inom kursen "Mark, landformer och vegetation" som vi kör för första gången med biogeo och geovetare. Foto: Helle Skånes.