Torrare marker leder till varmare skogar

Forskare från Stockholms universitet har undersökt de mekanismer som under varma och torra sommardagar skapar svalt mikroklimat under skogens trädkronor. Studien avslöjar hur trädkronornas skuggning och vattnets avdunstning tillsammans skapar svalare mikroklimat i skogen, jämfört med temperaturen utanför skogen. Artikeln är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Agricultural and Forest Meteorology.

Trädkronor skyddar markvegetationen från extremt varma temperaturer. Fotos: Josef Brůna

– Fynden är alarmerande eftersom mer frekvent och svårare torka kan hota skogarnas kylande förmåga, säger Caroline Greiser, forskare vid institutionen för naturgeografi och huvudförfattare till studien.

Skogar kan buffra extrema temperaturer, som en naturlig luftkonditioneringseffekt. De gör det genom att ge skugga och genom att avdunsta och transpirera vatten.

– Föreställ dig att skogen svettas i värmen för att hålla sin inre temperatur låg. Vi behöver dricka mycket för att kunna svettas, och skogen behöver markvatten, säger Caroline Geiser.

Studien, som sträcker sig över fyra sommarsäsonger och gjordes i tempererade lövskogar i Centraleuropa, visar att de högsta temperaturerna i skogarna under dygnet är i genomsnitt 2°C svalare än omgivningen. Små trädplantor såväl som mycket av skogens biologiska mångfald är beroende av skogens förmåga att buffra torka och värme.

Torra marker skapar en svagare kyleffekt

Forskargruppen upptäckte att högre nivåer av markfuktighet förbättrade kyleffekten i skogen, och de lyfter fram att kombinationen av skugga från trädkronor, markvattnets avdunstning och transpirationen från växter leder till ett kallare mikroklimat.

– Vi använde ett nätverk av små temperatur- och fuktmätare spridda över olika skogsområden för att koppla daglig temperaturvariation under trädkronorna till krontaktäckning och variationer i markfuktighet på en specifik plats, säger Caroline Greiser.

Caroline Greiser, förste författare till studien, i den boreala skogen i Sverige, där hon också studerar skogarnas mikroklimat med hjälp av små temperatur- och markfuktighetsmätare. Foto: Andreas Olsson.

– Mikroklimatforskning i skogar fokuserar ofta på trädkronornas täckning som en viktig drivkraft för nedkylning av marken. Den här studien visar även den roll som markvattnet har för att skydda markvegetationen från temperaturökningen.

Eftersom klimatförändringarna orsakar flera störningar på trädkronorna och ökar risken för marktorka, kan vissa skogar förlora sin kylande förmåga. Forskarna betonar därför betydelsen av att även inkludera markfuktighet i modeller som förutsäger skogens mikroklimat, biologisk mångfald och trädföryngring.

Läs artikeln

Higher soil moisture increases microclimate temperature buffering in temperate broadleaf forests, i Agricultural and Forest Meteorology. Greiser, C; Hederová, L; Vico, G; Wild, J; Macek, M; Kopecký, M. (2023)

Kontakt

Caroline Greiser, forskare vid Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet. Tel: 076-415 24 85. E-post: caroline.greiser@su.se