Ali Reza Majlesi forskar om lärande med hjälp av sociala robotar

Här berättar universitetslektorn Ali Reza Majlesi om forskningen kring HRI, Human Robot Interaction, som är ett samarbete med KTH och Linköping universitet.

Ali Reza Majlesi, Stockholms universitet
Ali Reza Majlesi, Stockholms universitet. Foto: Privat

Du bedriver forskning om HRI, Human Robot Interaction, tillsammans med KTH och Linköpings universitet, kan du berätta vad forskningen handlar om?

– I projektet "Interaction with social robots for education", som jag leder och som finansieras av Vetenskapsrådet, undersöker vi hur sociala robotar kan användas för att stödja lärande hos studenter med olika språkbakgrunder. Forskningen fokuserar på integrationen av robotteknik i utbildningssammanhang, särskilt för att främja interaktion och kommunikation bland elever med varierande kommunikativa förmågor, t.ex. de som har svenska som modersmål och de som talar svenska som andraspråk.

Vad ser du som den största utmaningen?

– En av de största utmaningarna är att se hur mänskliga deltagare särskilt personer med olika språkliga och kognitiva behov kan dra nytta av robotassisterade lärande. Detta innebär att vi måsta hitta balans mellan teknologins möjligheter och de pedagogiska målen. Ett viktigt fokus ligger på att undersöka hur robotarna kan stödja och förbättra lärande, och samtidigt hur interaktionen mellan elever och robotar påverkar lärandeprocessen.

Vad är roligast i din tjänst?

– Det mest spännande är att utforska gränslandet mellan lärande, teknik, språk och social interaktion. Att se hur teknologiska framsteg kan användas för att förbättra utbildning och kommunikation, särskilt bland individer med unika behov, är mycket givande.

Kan du berätta om din bakgrund?

– Jag började min karriär inom tillämpad lingvistik och har sedan fördjupat mig i samtalsanalys och multimodal analys av social interaktion. Min forskning har fokuserat på hur människor använder kommunikativa resurser som tal, kroppsspråk och artefakter för att utföra vardagliga aktiviteter och organisera sociala interaktioner, särskilt bland personer med olika kognitiva och kommunikativa förmågor.

Har du tips på någon bok som inspirerat dig?

– Eftersom jag är intresserad av språk och social interaktion, skulle jag rekommendera böcker som behandlar dessa ämnen. En av de första böckerna som jag läste under mitt masterprogram inom språk och kultur, och som ledde mig till samtalsanalys, var Michael Moermans bok från 1988, ”Talking Culture”. Denna bok är fortfarande lika inspirerande när jag läser om den. För den som vill fördjupa sig i samtalsanalys, rekommenderar jag Harvey Sacks' lektioner från 1960- och 1970-talet, som först publicerades 1992 under titeln ”Lectures on Conversation”. Dessa verk ger en djupgående insikt i hur vi kommunicerar i vardagen och grundar mycket av den teori som jag använder i min forskning.

Läs mer om forskningsprojektet:

Interaktion med sociala robotar för utbildning

Roboten Furhat. Foto: KTH
Roboten Furhat som används i forskningsprojektet. Foto: KTH