Gör som Juliah, läs en utbildning i ledarskap och kommunikation!

"Planen är att jobba antingen inom HR, helst inom learning and development, alternativt med andra HR-frågor inom management. Om det inte blir så vill jag grotta ner mig i projektledning inom något roligt start-up bolag".

Juliah går sin andra termin på Kandidatprogram i pedagogik, ledarskap och kommunikation. Hon har tidigare jobbat som utbildningsledare, och har en bakgrund inom corporate- och sportvärlden.

Jag valde framförallt programmet för ledarskapskurserna och personal/organisationskurserna, så det är de kurserna jag är mest taggad på!

Juliah, student, Stockholms universitet
Juliah, student, Stockholms universitet. Foto: Privat

Vad gjorde du innan och varför ville du läsa just KLOK-programmet?

– Innan jobbade jag som utbildningsledare och service för ett matleveransbolag, och jag pysslar lite med det fortfarande. Ledarskap har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag tycker att det är otroligt viktigt och intressant, speciellt inom corporate- och sportvärlden som jag själv kommer ifrån, och det var så KLOK-programmet hamnade på tapeten.

Vad vill du jobba med efter examen?

– Planen är att jobba antingen inom HR, helst inom learning and development, alternativt med andra HR-frågor inom management. Om det inte blir så vill jag grotta ner mig i projektledning inom något roligt start-up bolag.

Är det något ämne du är särskilt intresserad av pedagogik, kommunikation eller ledarskap?

– Alla tre är såklart intressanta men jag valde framförallt programmet för ledarskapskurserna samt personal/organisationskurserna, så det är de kurserna jag är mest taggad på!

Ledarskap har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag tycker att det är otroligt viktigt och intressant, speciellt inom corporate- och sportvärlden som jag själv kommer ifrån.

Nu när du har gått ca en och en halv termin, vad har varit roligast, och vad har varit mest utmanande?

– Det finns väldigt mycket som har varit roligt, så det är svårt att sätta ljus på en sak, men rent akademiskt har det roligaste varit att få ett bredare perspektiv på hur man ser på olika fenomen, framförallt människans beteende. Jag vet också hur givande det kommer vara för framtida yrken. Sen är det ju självklart jättekul att hitta nya vänner och nätverka med personer som har samma intressen som en själv. Det mest utmanande för mig har varit tidsplaneringen. Det är mycket att läsa och mycket självstudier och jag precis som många andra jobbar samtidigt, det gäller även att plugga på ett effektivt sätt för att hinna och det är en rätt stor skillnad från hur man pluggade när man gick i gymnasiet.

Det mest utmanande för mig har varit tidsplaneringen.

Har du några tips till nya studenter på programmet?

– På samma spår som tidigare är mitt viktigaste tips att vara noga med tidsplaneringen. Det är inget kul att sitta och läsa ikapp massa kapitel dagen innan en tenta för att man inte gjort det i tid, tips är att synka sin jobbkalender med sin skolkalender och avsätta tid för att plugga i kalendern, så gör jag. Ett till tips är att läsa gamla tentor och studiehandledningar för att få ett hum om hur du ska skriva och vad det är de vill att du skriver, det är väldigt annorlunda att skriva uppsatser på universitetsnivå i jämförelse med lägre utbildningsnivå. Sen skulle jag säga att våga vara social och prata med sina klasskompisar, det som har hjälpt mig absolut mest är att ha vänner runt omkring mig som är lika ambitiösa som mig och vill sitta och plugga efter skolan och bolla idéer inför tentor och liknande, det är jättemycket roligare att plugga om man gör det tillsammans.

Utbildningen kan sökas både höst- och vårtermin

Sök här och läs mer om programmet