Gör som William, bli studie- och yrkesvägledare

"Jag valde programmet efter att ha jobbat ett par år i skolan i en annan roll. Jag märkte att det som gav mig mest glädje var att ha samtal och kontakt med elever, och som Studie- och yrkesvägledare får jag möjligheten att arbeta med elevernas möjligheter inför framtiden, vilket alltid är roligt och kreativt".

William Lind, student, Stockholms universitet

William Lind är distansstudent på Studie- och yrkesvägledarprogrammet. Programmet kan också läsas på campus

Här berättar William och utbildningen, hur det är att vara distansstudent, och vad han vill jobba med efter examen.

Utbildningen utmanar mig på sätt som jag inte initialt var beredd på. I vårt arbete krävs det att man också riktar fokus inåt, och undersöker de förutfattade meningar som ligger djupt nedgrävda som man inte alltid tänker på.

Varför valde du Studie- och yrkesvägledarprogrammet?

– Jag valde programmet efter att ha jobbat ett par år i skolan i en annan roll. Jag märkte att det som gav mig mest glädje var att ha samtal och kontakt med elever, och som Studie- och yrkesvägledare får jag möjligheten att arbeta med elevernas möjligheter inför framtiden, vilket alltid är roligt och kreativt.

Utbildningen ges både som distans och campusvariant och du går på distans - varför valde du det? Vad finns det för för-/nackdelar?

– Jag valde distansutbildningen för att ge mig själv större flexibilitet att kombinera studier med allt annat roligt som finns i livet. En fördel jag märkt under studierna är att mina kursare kommer från hela landet med många olika livsöden; något som verkligen berikat våra diskussioner!

– Att tänka på när man pluggar på distans är att man inte får samma "självklara" umgänge i samband med föreläsningar, seminarier mm vilket gör att man behöver vara mer öppen för att boka in pluggstunder och samtal med varandra. Överlag kräver också distansstudier ett större ansvar hos studenten att planera sin tid.

Hur är distansstudierna upplagda mestadels? Hur kan en kurs se ut (undervisning, examinationsformer, relationen individuellt arbete och grupparbete)?

– Distansstudierna är upplagda mestadels med undervisning i föreläsningsform kopplat till ett grupparbete i basgruppen under kursen. Kursen avslutas med en tenta, som antingen skrivs hemma som uppsats, eller som salstenta på campus i samband med campusveckorna. Det är mycket grupparbeten i kurserna, oftast där man arbetar med ett projekt inom basgruppen som presenteras framåt slutet av en kurs.

Det ingår s k campusveckor i distansutbildningen då undervisning och examinationer sker på plats på universitet. Hur fungerar det, tycker du? Hur fungerar det med boendet under campusveckorna?

– Som boende i Stockholm är campusveckorna för mig en härlig omväxling från hemstudier. Dessa innebär ett par dagars platsförelagda föreläsningar på SU, och är ett bra tillfälle att träffas och umgås med sina kursare som man oftast bara ser på Zoom. Boendet har inte varit några problem för min del som boende i Stockholm, men jag har hört kursare som bor hos släktingar och vänner, eller som ser campusveckorna som en "minisemester" där de bokar hotellrum och tar tillfället i akt att se vad Stockholm har att erbjuda.

Vad vill du jobba med efter din examen? Hur ser möjligheterna ut, tror du?

– Efter examen vill jag jobba i hög- eller gymnasieskola och stötta elever som har svårt att se möjligheter i framtida studier och yrken. Jag tror möjligheterna ser bra ut för jobb, speciellt i och med de många olika sätt som studie- och yrkesvägledare kan bidra med sin expertkompetens som vi får under utbildningen.

Något annat du skulle vilja förmedla till någon som funderar på utbildningen?

– Jag vill säga att utbildningen utmanar mig på sätt som jag inte initialt var beredd på. I vårt arbete krävs det att man också riktar fokus inåt, och undersöker de förutfattade meningar som ligger djupt nedgrävda som man inte alltid tänker på. Att arbeta med självreflektion är däremot väldigt nyttigt, och något man får glädje av i livet som stort.

– Jag vill också tipsa om Vägledningspodden, som jag började lyssna på när jag var i tankarna om att söka programmet! Den produceras av två av våra lärare och ger en bra, rolig inblick i arbetet som SYV.