"Känslan av uppskattning kan vara viktigare än högre löner för lärare": Ulf Fredriksson i SVT Agenda

Docent Ulf Fredriksson, skolforskare, deltog i Agendas specialavsnitt Skolutmaningen, som finns att se på SVT Play. Här finns ett klipp där han intervjuas om hur fler toppstudenter kan lockas till läraryrket.

Ulf Fredriksson har bland annat tittat på hur Sverige och Finland skiljer sig åt i läraryrkets status och utbildning. I Finland anses lärare ha en hög status i samhället och konkurrensen om utbildningsplatserna är större än i Sverige.

Se klipp från Agenda Special "Skolutmaningen", i SVT Nyheter, 20 februari, 2022.

Så kan situationen i klassrummen förbättras

Se hela Agenda Special ”Skolutmaningen” på SVT Play.

Skolutmaningen, SVT Agenda

Ulf Fredriksson, Stockholms universitet, i SVT Agenda, Skolutmaningen
Docent Ulf Fredriksson, Stockholms universitet, deltar i SVT Agenda Special – Skolutmaningen.

Känslan av uppskattning kan vara viktigare än högre löner för lärare.

Ulf Fredriksson, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet