Ny forskning ska ge nyanlända bättre förutsättningar att nå gymnasiet

Formas har beviljat medel för ett nytt forskningsprojekt som ska komma fram till hur kommuner på lokal nivå ska kunna ge nyanlända ungdomar bättre förutsättningar för att klara sin utbildning och övergången till gymnasieskolan.

Under perioden 2014-2017 anlände ett ovanligt stort antal flyktingar till Sverige. Det senaste året har en liknande utveckling skett till följd av kriget i Ukraina. Nyanlända i Sverige ska fördelas mellan olika kommuner som ska erbjuda bland annat skolgång. Olika kommuner skiljer sig dock åt, både vad gäller utbud av skolor och hur utbildningen är organiserad och genomförs.

Det övergripande syftet med studien är att utforska hur mottagandet av nyanlända elever skiljer sig åt mellan glesbygd och storstad samt hur en lokal utbildningspolitik kan utformas för att fler nyanlända elever kan klara övergången till gymnasieskolan.

Forskningsledare är Eric Larsson vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.

Varför är denna forskning viktig?

–I en samtid, där olika konflikter generar nya migrationsströmmar, måste det finnas en god infrastruktur som möjliggör tillgång till en bra utbildning för de som kommer till Sverige. Det är ett samhällsansvar och vi vill via vår forskning ge kommuner möjlighet att skapa goda förutsättningar för ungdomar som migrerar till Sverige för att klara av sina gymnasiestudier.

Vad hoppas ni att forskningen ska bidra till?

–Vi vill genom vår forskning identifiera såväl de goda möjligheter som de utmaningar som existerat för ungdomar som tidigare migrerat till Sverige. För att kunna förbättra nyanlända ungdomars utbildningssituation är det viktigt att identifiera de ojämlikheter som påverkat gymnasieungdomars möjligheter att klara av sina studier. Vi studerar utbildningsutfall i både större städer samt landsbygd och glesbygd och jämför olika utfall. Vinsten är om vi kan bidra med kunskap som skapar förutsättningar för att olika orter, med olika infrastruktur och demografisk sammansättning kan skapa goda utbildningsvillkor för dessa ungdomar.

Vem kommer att ha nytta av era resultat?

–Utifrån vårt perspektiv vore det naturligtvis bra om tjänstepersoner som arbetar med policyfrågor och skapar villkor och förutsättning för utbildning läser och drar nytta av det vi kommer fram till. Det ger större potential för någon form av förändring och förbättring.

Foto på Eric Larsson
Eric Larsson. Foto: Sören Andersson

Projektansvarig forskare

Eric Larsson, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och Didaktik, Stockholms universitet.

Medforskare

Anna Ambrose, fil. dr., Institutionen för kultur och lärande, Södertörns högskola

Biörn Ivemark, fil. dr. Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet.

Mer om projektet

Projektet kommer att drivas under fyra år och har beviljats medel på 4 miljoner kronor.

Lokala förutsättningar för skolframgång bland nyanlända elever

Forskningsmiljön utbildning och migration

Vår nya forskningsmiljö Utbildning och migration är en kraftsamling för att ta fram forskningsbaserad kunskap om en av vår tids centrala utbildningspolitiska frågor – hur utbildning bäst kan organiseras och bedrivas för att ge lika möjligheter i en tid av samhälleliga och demografiska förändringar.

Utbildning och migration