Ny forskningsmiljö och seminarieserie – Utbildning och migration

Den nya forskningsmiljön Utbildning och migration kommer att samla forskare från olika discipliner, institutioner och lärosäten, såväl nationellt som internationellt. Ett övergripande mål är att ta fram forskningsbaserade svar och lärdomar för en av vår tids centrala utbildningspolitiska frågor - utbildningssystemets organisering och undervisningens genomförande i förhållande till samhällets förändring och sociala sammanhållning. Till hösten startar även en seminarieserie. Satsningen möjliggörs genom nya bidrag från Vetenskapsrådet på 32 miljoner kronor.

Student som ser nöjd ut sitter mot vägg inomhus.

Ansatsen är bred - från skolan och övergångar mellan olika skol- och utbildningsformer till etablering på arbetsmarknaden och inkludering i samhället. Ansvariga på institutionen är professor Marianne Teräs och professor Stefan Lund.

–Vi har idag ett läge där platsen var barn och unga bor och vilken skola de går i har fått en avgörande betydelse för möjligheten att nå kunskapskraven och därmed även övergången till högre utbildning och ut i arbetslivet. Vårt mål är att samla, presentera och initiera forskning som ser på detta ur ett brett perspektiv, för att hitta svar och lösningar, säger Marianne Teräs.

Seminarieserie

Till hösten startar en ny seminarieserie: Education & Migration seminar series. Seminarierna hålls på engelska och fyra tillfällen är inplanerade. Det första hålls den 19 september på temat: Att studera grannskap och urbana rum

Marianne Teräs

Stefan Lund