Nya professorer och doktorer vid Institutionen för pedagogik och didaktik

Fem nya doktorer och en ny professor vid Institutionen för pedagogik och didaktik firas vid årets installations- och promotionsceremoni i Stockholm stadshus fredag den 29 september. Vid ceremonin installeras nya professorer i sitt ämbete och nya doktorer promoveras med doktorshatt eller lagerkrans.

Carina Carlhed Ydhag ny professor

Carina Carlhed Ydhag, professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Foto: Simon Ydhag

Hennes forskning rör sig om studier av maktförhållanden inom och mellan sociala och professionella fält, särskilt i gränsområden till medicin, vård och utbildning och dess professioner. Ett annat tema för forskningen rör unga vuxnas övergångar, utbildningsstrategier och studieframgång i gymnasieskola och högskola.

Forskar om studieframgång bland gymnasieelever

Nya doktorer

Jakob Ulenius

Foto på Jakob Ulenius
Jakob Ulenius

Jakob Ulenius disputerade i september 2022 med avhandlingen: "Maskulinitetens mening. En fenomenologisk undersökning av den psykoterapeutiska situationen."

Maskulinitet i terapirummet - både hinder och möjlighet

Niklas Hill

Foto på Niklas Hill
Niklas Hill. Foto: Natalia Medina

Niklas Hill disputerade i november 2022 med avhandlingen: "Demokrati på köpet? Demokratisynen i svenska föreningshandböcker 1949 - 2010."

Formalia framför ideal i civilsamhällets demokratilärande

Ali Mohammed

Foto på Ali Mohamed
Ali Mohamed. Foto: Morteza Eslahchi

Ali Mohammed disputerade i februari 2023 med avhandlingen: "Kollektiv identitetsformering i sociala medier. Interaktion i tre Facebookgrupper"

Att forma en identitet via sociala medier

Sofia Antera

Foto på Sofia Antera
Sofia Antera

Sofia Antera disputerade i maj 2023 med avhandlingen: "Vocational Teachers’ Professional Competence at the Intersection of Two Regimes of Competence. The Case of Sweden."

Ny avhandling om yrkeslärares kompetens

Ann J. Sandén

Ann J. Sandén disputerade i juni 2023 med avhandlingen: "Social kompetens – också ett disciplinerande uttryck"

Ny avhandling visar baksidan av uttrycket social kompetens vid rekrytering

Rektor installerar nya professorer. Foto Ingmarie Andersson
Professorsinstallation i Stadshuset 2019. Foto: Ingmarie Andersson

Läs mer om installations- och promotionsceremonin den 29 september i Stockhoms stadshus som kommer att sändas live.

Installations- och promotionshögtid